از اولین استان مجازی کشور چه خبر؟

 

خداداد مرادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: برای اجرای این طرح، 57 طرح و 302 پروژه تعریف شده که در حال حاضر کمیته‌ها و کارگروه‎های اجرای این طرح در استانداری تشکیل و اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها را پیگیری می‌کنند.
وی اظهار کرد: در زمینه اجرای طرح باید تامین اعتبار برای پروژه‌ها را از چند منبع پیگیری می‌کردیم که یکی از این منابع بخش حاکمیتی است و دولت باید تامین کننده منابع مالی پروژه‌های این بخش باشد.
مرادی تصریح کرد: منبع اعتباری دیگر پروژه‌ها بخش صنفی است و صنوف مختلف که قطعا اجرای این طرح مزایای بسیاری برای رونق کسب و کار آنها خواهد داشت باید در تامین اعتبارات این طرح شرکت کنند.
وی تصریح کرد: همچنین بخش دیگر تامین منابع به شیوه B.O.T و از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد بود.
مدیرکل دفتر ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری کرمانشاه تصریح کرد: از مجموع 57 طرح‌ مشخص شده در راستای اجرای طرح استان مجازی، 25 طرح قرار است با همکاری بخش خصوص و به شیوه B.O.T انجام شود، به صورتی‌که بخش خصوصی در زمینه اجرای طرح سرمایه گذاری کرده و طی مدتی که از قبل مشخص شده، پس از بهره برداری از مزایای پروژه استفاده کرده و هزینه‌ها و سود خود را از پروژه دریافت می‌کند و سپس آن را طی توافقی به بخش دولتی واگذار می‌کند.
مرادی اظهار کرد: در حال حاضر از مجموع طرح‌های این بخش سرمایه‌گذار هشت پروژه در استان مشخص شده و پیگری واگذاری سایر پروژه‌ها هستیم.
وی تصریح کرد: در همین راستا قرار است در مردادماه امسال گردهمایی با عنوان “سرمایه گذاران فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) تحقق اولین استان مجازی” در کرمانشاه برگزار شود و سرمایه گذارانی از داخل و خارج استان برای حضور در آن دعوت می‌شوند.
مرادی افزود: این گردهمایی شروع رسمی برای برون سپاری طرح‌ها و پروژه‌های طرح استان مجازی به بخش خصوصی خواهد بود.
مرادی خاطرنشان کرد: این اولین بار در کشور است که شیوه B.O.T در حوزه IT در سطح کشور اجرایی می‌شود و اجرای آن زیرساخت‌های حقوقی و قانونی می‌طلبد که فراهم کردن این زیرساخت‌ها نیز به عنوان اولین تجربه در کشور همزمان در حال اجراست.
وی با اشاره به زمانبندی 30 ماهه اجرای پروژه استان مجازی در کرمانشاه، اظهار کرد: بخشی از پروژه که اختیارات کامل آن به استان محول شده با سرعت خوبی در حال اجراست و حتی در بخش‌هایی نیز جلوتر از برنامه زمانبندی پیش رفته‌ایم.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری کرمانشاه یادآور شد: بخش‌هایی از طرح استان مجازی فرا استانی و فرا سازمانی است و قطعا ایجاد این هماهنگی با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف پروسه‌ای زمان بر خواهد بود.
مرادی تصریح کرد: همچنین در راستای اجرای این پروژه‌ها خلاءهای قانونی و مقرراتی در سطح کشور نیز وجود دارد که در حال حاضر مرکز ملی فضای مجازی در حال تدوین چارچوبی برای اجرای پروژه‌هاست و رفع این مشکلات را پیگیر می‌کند که همه این موارد زمان بر خواهد بود.
وی افزود: از طرف دیگر سرمایه بخش خصوصی در طرح است که باید برای حفظ این سرمایه و جلوگیری از هدر رفتن آن، دقت عمل و وسواس بیشتری به خرج داد که همه این موارد اجرای طرح را زمان بر می‌کند.
مرادی به تشکیل کمیته کاری میان استانداری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و افزود: بنا به دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این کمیته تشکیل و کار خود را آغاز کرده و تشکیل آن و پیگیری کارها از سوی این کمیته تا حد زیادی در رفع مشکلات اجرای طرح موثر بوده است.
وی با اشاره به طرح وزارت ارتباطات مبنی بر اتصال 25 هزار روستای کشور به اینترنت تا پایان سال اظهار کرد: خوشبختانه وزارت ارتباطات جهت پیشبرد هر چه سریعتر طرح استان مجازی، 1330 روستای استان کرمانشاه را در این طرح در اولویت قرار داده است.
مرادی در پایان هدف طرح استان مجازی را تحقق دولت الکترونیک در راستای برقراری ارتباط موثر و الکترونیکی میان بخش سیاست گذاری دولت با بدنه اجرایی آن عنوان کرد و افزود: علاوه بر این هدف، مجازی کردن زندگی شهروندان و توسعه فضای مجازی میان بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی از دیگر اهداف این طرح برای ما در استان به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا