Zune یا iPod مسئله این است

پیشرفته ترین نسخه ساخته شده از پخش کننده Zune مایکروسافت ، Zune HD  نام گرفته است. این پخش کننده مانند iPod Touch 3G شرکت اپل از مانیتور لمسی برخوردار بوده و توان نمایش تصاویر با رزولوشن 480 در 272 پیکسل را داراست. مانیتور این پخش کننده از سایز 3.3 اینچ برخوردار است که نسبت به iPod حدود 0.2 اینچ کوچک تر است. همین امر موجب شده که تراکم پیکسل عرضی مانیتور iPod حدود 50 پیکسل از مانیتور Zune بیشتر باشد. البته اندازه Zune به همین دلیل از iPod کوچک تر شده است.

مانیتور هر دوی این پخش کننده ها از قابلیت Multi Touch بهره می برند. تکنولوژی ساخت مانیتور Zune از نوع OLED است. این تکنولوژی علاوه بر کیفیت بالای تصاویر نمایش داده شده ، موجب مصرف کم باتری و ضخامت پایین آن شده است.

مایکروسافت  Zune HD را در ظرفیت های 8 ، 16 و 32 گیگابایتی به بازار عرضه کرده در حالیکه اپل iPod Touch 3G را تنها در ظرفیت های 16 و 32 گیگابایتی عرضه می کند. از لحاظ امکانات ارتباطی هر دوی این پخش کننده ها از WiFi با پشتیبانی از استاندارد های 802.11b و 802.11g برخوردار هستند اما iPod علاوه بر این از بلوتوث نسخه دو نیز بهره می برد.

یکی از برتری های Zune نسبت به iPod برخورداری آن از رادیو با قابلیت پخش HD است. همچنین این پخش کننده برای انتقال تصاویر به مانیتورهای بزرگ و تلویزیون ها از رابط HDMI بهره می برد در حالیکه iPod برای انجام این کار به رابط قدیمی Tv-Out نیاز دارد.

از لحاظ نرم افزاری iPod برتری های غیر قابل انکاری نسبت به Zune دارد. برای iPod Touch 3G هم اکنون بیش از 75 هزار نرم افزار عرضه شده در حالیکه برای Zune این رقم تنها 9 عدد است! همچنین iPod از دفترچه تلفن دیجیتال برخودار است در حالیکه Zune از این امکان بی بهره است.

به طور متوسط قیمت Zune نسبت به iPod حدود 10 دلار کمتر است.

از لحاظ پشتیبانی فرمت های صوتی iPod از Zune قوی تر عمل می کند. البته در مورد فرمت های تصویری وضعیت بر عکس است و Zune از iPod بهتر عمل کرده است.

در مجموع با در نظر گرفتن بهای هر دوی این پخش کننده ها به نظر می رسد خرید iPod به صرفه تر باشد.
15/19

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا