هند خواستار توقیف گوشی های بدون شماره ثبت شد

به گزارش گروه اخبار خارجی موبنا به نقل دِهیندوبیزینس لاین، انجمن شبکه موبایل هند (ICA) که نمایندگی تولیدکنندگانی چون نوکیا، سامسونگ و ال جی را دارد به دولت هند اعلام کرد که تنها گوشی هایی را ممنوع کنند که فاقد شماره شناسایی منحصر به فرد هستند ولی در این صورت تنها بخشی از گوشی های غیر قانونی که در بازار وجود دارند توقیف می شوند.
گفته می شود اگر دولت پیشنهاد ICA را بپذیرد تخمین زده می شود که 20 تا 25 میلیون نفر از کاربران تلفن همراه با قطعی ارتباط روبه رو خواهند شد.
پانکاج موهیندرو (Pankaj Mohindroo) ، مدیر ICA به بیزینس لاین گفت: این پیشنهاد برای منع استفاده از دستگاه های بدون IMEI با یک نقص جدی روبه رو است زیرا قانون تعداد زیادی از شماره های جعلی IMEI را در بر نمی گیرد و به نظر می رسد یک تمرین مهم در بازارهای خاکستری است که شماره های اصلی بر روی گوشی های غیر قانونی کپی می شود.
موهیندرو می گوید تقلب گوشی خیلی شایع شده است و چنین گوشی هایی به آسانی توسط اپراتورها قابل شناسایی است. سیستم این اپراتورها به گونه ای است که اطلاعاتی بر روی IMEI شبکه ارایه می دهد و به دلیل اختلاف در خصوصیات، کدهای تقلبی به سادگی قابل شناسایی است.
انجمن ICA به دولت هند اعلام کرد که به دلایل امنیت ملی چنین دستگاه هایی باید منع و توقیف شوند.
البته این انجمن متذکر شد که این عمل ممکن است با نارضایتی و مخالفت کاربران و شهروندانی که به طور غیر عمدی چنین دستگاه هایی تهیه کرده اند روبه رو شود.
IMEI یک کد 15 رقمی است که برای شناسایی گوشی های تلفن همراه به کار برده می شود. این کد مانع استفاده از دستگاه های دزدی برای مکالمه کردن می شود و اجازه می دهد که آژانس های امنیتی کاربران خاص و مشکوک را مورد پیگیری قرار دهند.
با این حال شمار زیادی از دستگاه های تلفن همراه در بازارهای خاکستری بدون IMEI به فروش می رسند که این موضوع باعث نگرانی آژانس های امنیتی شده است.
دولت هند از سوم سپتامبر استفاده از دستگاه هایی که دارای شماره شناسایی IMEI نبودند را تا یکم سپتامبر ممنوع اعلام کرد، این در حالی است که 25 میلیون دستگاه که هم اکنون در این بازار مورد استفاده قرار می گیرد شماره شناسایی IMEI ندارند.
بر این اساس مشترکان یا می توانند ارتباط خود را قطع کنند و دیگر از این دستگاه ها استفاده نکنند یا به اپراتورها مراجعه کرده و شماره سریال گوشی خود را ثبت کند و یک شماره IMEI برای گوشی خود داشته باشند.
اما اگر این دستگاه ها دارای شماره IMEI تقلبی باشند مشترکان حق انتخاب نخواهند داشت بلکه باید این دستگاه ها را دور بریزند.
بیش از 100 میلیون دستگاه هر سال در هند به فروش می رسد که به جرات میتوان گفت حدود 10 درصد از طریق مجاری غیر قانونی به فروش می رسد.
135/19

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا