موفقیتی دیگر برای AMD

پردازنده جدید AMD در ابتدای عرضه با قیمت 99 دلار در اختیار مشتریان قرار گرفت. ولی هم اکنون با قیمت 75 دلار هم از برخی سایت های فروش تجهیزات سخت افزاری قابل ابتیاع است. انتظار می رود پس از ورود این پردازنده به بازار ایران ، قیمت آن از 100 هزار تومان کمتر باشد. ارزان ترین پردازنده چهار هسته ای اینتل با نام Core2Quad Q8200 در حال حاضر حدود 150 دلار  به فروش می رسد.

به گفته AMD پردازنده Athlon II X4 620 کاملاً با ویندوز 7 سازگار است که عامل دیگری برای موفقیت این پردازنده به شمار می رود.

اینتل معمولاً در چنین مواقعی برای اینکه از قافله قیمت گذاری عقب نماند به فاصله کمتر از یک ماه قیمت کلیه پردازنده های خود را کاهش می دهد. این بار نیز انتظار می رود اینتل در پاسخ به این اقدام AMD قیمت کلیه پردازنده های دو و چهار هسته ای خود را در یک ماه آینده کاهش دهد. کاهش قیمت محصولات اینتل که در بیشتر موارد به دلیل سیاست های AMD بوده ، نتوانسته است تاثیر زیادی در جنگ این شرکت با AMD بگذارد.

چرا دست AMD تا این حد در قیمت گذاری محصولاتش باز است؟ پاسخ این سوال را باید در معماری پردازنده های این شرکت جستجو کرد. AMD همواره در طراحی پردازنده های خود علاوه بر بازده ، توجه به قیمت تمام شده هم دارد. این شرکت سعی می کند تا حد امکان از ترانزیستورهای کمتری در ساخت پردازنده های خود استفاده کند تا قیمت تمام شده پایین بیاید. به همین دلیل است که حافظه موقت لایه دو ( Layer 2 Cache ) این پردازنده ها همیشه از رقبای اینتلی خود کمتر است. AMD برای جبران این کمبود سعی در بهبود معماری Pipeline ها در پردازنده های خود می کند. این ترفند در پردازنده هایی مانند سری X2 بسیار موفق بوده است ولی در پردازنده های 4 هسته ای Phenom این شرکت چندان موفق نبوده است.

با وجود برنده بودن AMD در جنگ قیمت با اینتل هنوز سهم زیادی از بازار پردازنده ها در اختیار اینتل است دلیل آن مشتریان قدیمی این شرکت است. بر خلاف ایران ، در دنیا PC ها بیشتر به صورت آماده توسط شرکت هایی مانند HP و DELL به فروش می رسند. این شرکت ها هم غالباً پردازنده PC های خود را از اینتل خریداری می کنند . این امر اصلی ترین عامل فزونی سهم اینتل در بازار پردازنده ها شناخته می شود. AMD سعی کرده تا حدی خود را در دل شرکت های عرضه کننده PC جا کند. ولی هنوز موفقیت چندانی در این راه کسب نکرده است.

دلیل دیگری که AMD نتوانسته است سهم زیادی از بازار را مال خود کند ، داغ بودن پردازنده های لپ تاپ آن است. امروزه سهم فروش لپ تاپ ها در بازار دنیا  نزدیک به فروش PC هاست. به همین دلیل موفق بودن در این حوزه از بازار امری حیاتی به شمار می رود. AMD متاسفانه در این حوزه پردازنده مناسبی برای رقابت با پردازنده های اینتل ندارد. بیشتر پردازنده های لپ تاپ این شرکت به دلیل حرارت زیاد نتوانسته اند توجه خریداران را به سوی خود جلب کنند.

به نظر نمی رسد جنگ AMD و Intel برنده ای داشته باشد. چراکه هریک دارای مزیت های رقابتی نسبی است که توانسته آن را در بازار زنده نگاه دارد. به عقیده نگارنده این سطور ، برنده اصلی این رقابت خریداران هستند که پردازنده هایی ارزان با بازده بالا نصیب آنها می شود. 15/19

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا