تثبیت ارتباطات فضایی در شرایط فعلی ضروری است

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا رضا تقی پور صبح امروز ” شنبه” در مراسم هفته جهانی فضا، این هفته را فرصتی بای باز شناسی و بازنگری در رفع غفلت هایی که تا کنون در این حوزه رخ داده است عنوان کرد و گفت : با انسجام در ساختار هایی چون سازمان فصایی دشواری های فضائی ایران می توانیم به نقطه قوت در این حوزه دست یابیم .
وی با تاکید بر اینکه بخش فضا باید در برنامه های توسعه کشور جا می گیرد ، خاطر نشان کرد در سایه اجرای برنامه ها فضایی و بهره گیری از منابع ملی شاهد رشد و توسعه در این حوزه خواهیم بود.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در هفته فضا سعی مان براین است که سایر کاربردها و خدمات حوزه فضایی را در سطح جامعه ارائه دهیم ، گفت : با ارائه مناسب این کاربردها ، فناوری فضایی تصویر و جایگاه مناسب خود را در میان دستگاههای اجرایی و مردم  جامعه پیدا می کند .
وزیر ارتباطات به نقش فناوری ها و کاربردهای فضایی در حوزه ICT اشاره کرد و افزود : امروزه بدون بهره مندی از این فناوری تثبیت و پایداری توسعه کشور غیر ممکن است.
تقی پور با بیان اینکه بسیاری از فناوری های پیشرفته در تمام دنیا به کار گرفته می شود، برای ما محدود است ، ادامه داد : بهره مندی از فناوری های هسته ای که امروزه برای همه کشورها به راحتی در دسترس است در کشور ما با محدودیت هایی روبرو است
وی گفت: در چهار دهه گذشته کشورهای مختلف دو حوزه هسته ای و فضا را به عنوان دو استراتژی اصلی در کنار هم داشته اند اما کشور ما برای استفاده از این ابزار محدود شده است.
رییس سابق سازمان فضایی با اشاره به کشورهایی همچون هند که دو حوزه هسته ای و فضا را جزء راهبردهای توسعه خود قرار داده اند، تصریح کرد: این کشور امروز در زمینه فناوری های فضایی به فناوری های خود اتکا دارد و بومی سازی را نهادینه کرده است .
وزیر ارتباطات ، دستیابی به فناوری های فضایی را فرصتی برای شکوفایی اقتصادی در صادرات و حل مسائل فرهنگی عنوان کرد و گفت : با این راه میانبر می توان از موضع تهاجم در مسائل فرهنگی به سمت موضع مهاجم حرکت کنیم و فاصله خود را با کشورهای پیشرفته پر کنیم .
وی با اشاره به هزینه های استفاده از تکنولوژی های روز خاطر نشان کرد : امروز علاوه بر توان مندی هایی فنی و علمی در بسیاری از مباحث ، فشار تکنولوژی برای کم کردن هزینه است و اگر این فناوری را نداشته باشیم برای دریافت خدمات ،باید هزینه های بیشتری را نسبت به مردم دنیا بپردازیم .
تقی پور تاکید کرد که باید زمینه دستیابی به فناوری فضایی برای ملت ایران فراهم شود تا به صورت مساوی و با هزینه کمتر هم بتوانند به خدامات دسترسی داشته باشند.
وی با اشاره به هزینه بالای اینترنت در کشور گفت : در این تکنولوژی ، نقطه اتکای ما به فناوری فضایی است که هزینه آن گران است پس چناچه این فناوری در کشور بومی شود به طور قطع قیمت اینترنت کاهش می یابد.
وزیر ارتباطات هفته فضا را  به نام ” فضا برای آموزش ” نامگذاری کرد و گفت :بحث  مدیریت بلایایی طبیعی و آموزش از راه دور از دیگر کاربردهای فناوری فضایی است که کشور ما مرکز منطقه ای برای امور مدیریت بلایای طبیعی در آسیا توسط سازمان ملل متحد انتخاب شده است .
وی پرتاب ماهواره امید را نقطه شروعی برای دستیابی به فناوری فضایی عنوان کرد . در این مراسم از دو تمبر هفته جهانی فضا و سال جهانی نجوم رو نمایی شد.
20/128

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا