اتمام فازمطالعاتی طرح پرتاب فضانورد

به گزارش خبرنگار فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس تقی پور که در حاشیه مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه مصباح گفت: شاید یکی از مشکلات ما در گذشته این بود که خوداتکا نبودیم و این پروژه به صورت مشترک با کشورهای خارجی به انجام رسید و ما هنوز در بحث پرتاب این ماهواره موفق نبوده‌ایم. کماکان بحث‌های قراردادی این پروژه ادامه دارد و هم زمان تلاش‌هایی برای پرتاب آن از داخل کشور تعریف شده است که اگر به نتیجه برسد اطلاع رسانی خواهد شد.
به گفته وی، ماهواره مصباح سال‌ها قبل ساخته شده و حداقل چهار سال است که در نوبت پرتاب قرار دارد.
تقی پور در خصوص برنامه‌های سازمان فضایی ایران در خصوص پرتاب فضانورد گفت: این برنامه‌ها در دست مطالعه است. کارهای بزرگ نیازمند راهبردهای همه جانبه در سطح ملی است و با توجه به اینکه هزینه‌های این پروژه بالاست، تنها فاز مطالعاتی آن انجام شده که در حال ارائه آن به مسئولان هستیم. پس از تصمیمات اجرایی بر اساس برنامه وارد فاز اجرایی خواهد شد.
وی در خصوص ماهواره صدا و سیما نیز توضیح داد: خوشبختانه اعتبارات ماهواره صدا و سیما تامین شده که در برنامه است که توسط صدا و سیما با همکاری وزارت ارتباطات در حال تهیه می‌باشد.
رییس سابق سازمان فضایی ایران در ادامه با تبریک هفته جهانی فضا گفت: حوزه فضا برای ایران بسیار اهمیت دارد چرا که این حوزه از فن‌آوری نوین فرصت‌های بسیار زیادی برای ایران دارد که می‌تواند به عنوان موتور محرک در مباحث اصلی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی استفاده شود.
وی افزود: امیدوارم همکارانمان در سازمان فضایی، صدا و سیما و صنایع فضایی از این فرصت برای معرفی برنامه‌های فضایی، کاربردها و خدمات فضایی در کشور بهره بگیرند و در سایه یک فرهنگسازی عمومی در این حوزه کشور بتواند شاهد توسعه و رشد بالاتری در سالهای آتی باشد.
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دانشگاه‌های کشور زیرساخت‌های مناسبی از نظر علمی و فنی در بحث تجهیز آزمایشگاه‌ها و ایجاد نرم افزارها و توانمندی‌های طراحی و ساخت ماهواره ایجاد شده است و در حال حاضر چند دانشگاه درگیر مسائل طراحی و ساخت ماهواره هستند.
تقی پور ادامه داد: امیدواریم در برنامه پنجم که از سال 89 آغاز می‌شود این کارها روز به روز بیشتر شود چرا که این یک استراتژی و راهبرد برای حوزه فضایی است که از توانمندی‌های کل کشور در مراکز تحقیقاتی و مراکز دانشگاهی و بخصوص شرکت‌های فن آور بخش خصوصی استفاده شود.
به گزارش ایسنا، تقی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات موجود در انجام برنامه‌های فضایی گفت: خوشبختانه ما مشکل خاصی نداریم مگر اینکه در گذشته فرصت‌ها را از دست دادیم چرا که در گذشته امیدمان به همکاری‌های خارجی بیشتر بود اما بعد از راهبردی که از سه، چهار سال پیش مدنظر قرار گرفت و اتکا به توانمندی‌های داخل و ایجاد زیرساخت‌ها شاهدیم که روز به روز سرعتمان در این مسیر کم می‌شود.
وزیر ارتباطات ادامه داد: حوزه فن‌آوری‌های فضایی حوزه جوانی است و معدل و میانگین سنی دانشمندان و متخصصان این حوزه 27 و 28 سال است که نشان می‌دهد در این زمینه تا 40،30 سال آینده کشور بیمه است. همچنین به صورت مستقیم با متخصصان خارجی در ارتباط نبوده و بیشتر از طریق مقالات و کتب علمی از علوم فضایی بهره گیری می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا