سرویس‌های پورتال تا سه ماه دیگر به 50 عدد می‌رسد

علی‌اصغر انصاری – معاون توسعه IT شرکت فن‌آوری اطلاعات – در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: پورتال خدمات الکترونیکی ایران برای ارائه خدمات الکترونیکی که دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوص ارائه می‌کنند، ایجاد شده است.
مدیر پورتال ایران ادامه داد: در حال حاضر حدود 30 سرویس در این درگاه قرار دارد که مردم می‌توانند با ورود به این درگاه و بدون نیاز به مراجعه به سایت‌های مختلف از آن بهره بگیرند.
او افزود: بین دو تا سه ماه آینده 20 سرویس دیگر به مجموع سرویس‌های این درگاه افزوده خواهد شد که بیش‌تر شامل سرویس‌های شرکت پست، شرکت مخابرات استان تهران و چند سرویس بانکی است.
انصاری خاطرنشان کرد: برای افزایش سرویس‌های این درگاه به عدد حدود 50، تا سه ماه آینده به همکاری سازمان‌های مربوطه که قرار است خدمات آن‌ها در درگاه ملی ارائه شود نیاز داریم و در این راستا در حال مذاکره هستیم.
به گزارش ایسنا بنا بر مصوبه‌ی نمایندگان ویژه‌ی رییس‌ جمهوری در راستای اجرایی شدن تبصره 13 قانون بودجه سال 86، همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی موظف شدند که خدمات خود را در فضای الکترونیکی به متقاضیان ارایه دهند. براین اساس مقرر شد وزارت ICT پورتال ملی کشور را حداکثر تا پایان شهریورماه سال 86 راه‌اندازی کند و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز ‌خدمات خود را از ‌این طریق در اختیار عموم قرار دهند.
برروی این پورتال هدف اولیه راه‌اندازی آن فراهم آوردن محیطی جهت متمرکزسازی سرویس‌های دولتی و حتی غیردولتی است که مورد نیاز مردم است اعلام و عنوان شده است که در انتهای این مرحله انتظار می‌رود، مردم ایران بتوانند از طریق این درگاه، خدمات و اطلاعات مورد نیاز را جست‌وجو و استفاده کنند. جهت سهولت موضوع، درگاه خدمات الکترونیکی ایران علاوه بر بهره‌گیری از یک موتور قدرتمند، از سرویس‌های اطلاعاتی “فهرست خدمات الکترونیکی” و “فهرست پایگاه‌ها” بهره‌مند شده است.
سامانه پست الکترونیکی درگاه ایران، به نشانی http://mail.iran.ir که به کلیه مدیران دستگاه‌های دولتی، خدمت پست الکترونیکی ارائه می‌کند. فاز نخست سامانه جست‌وجوی درگاه ایران، پایگاه IT ایران به نشانی http://it.iran.ir، انجمن‌های الکترونیکی و تخصصی پایگاه فن‌آوری اطلاعات ایران، سامانه پیام‌رسان ایران ویژه کاربران پست الکترونیکی ایران و پایگاه http://mirror.iran.ir با هدف توسعه صنعت آزاد/متن باز از جمله مواردی بود که به مرور به این پورتال افزوده شده است.
اما انصاری سال گذشته در واکنش به وجود برخی انتقادها درباره این پورتال از جمله این که دیتابیس پرتال فاقد هرگونه سرویس و خدمات الکترونیکی مستقیم به مردم و یا ارایه پیوندهایی برای رفع مشکلات اداری و سازمانی است، به ایسنا گفته بود: لزوماً پرتال iran.ir یک پایگاه اطلاعاتی به منظور ارایه سرویس و خدمات مستقیم به مردم نیست. بلکه ظرفی است جهت یکسان‌سازی و تجمیع قابلیت سازمان‌هایی که امکان ارایه خدمات خود را به صورت الکترونیکی بر اساس بخشنامه‌های موجود دارند و یا در حال ایجاد آن هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا