متاسفانه تولیدکنندگان نرم‌افزار در کشور تمایلی برای تولید ندارند

فرهاد ساده – مدیر برج فن‌آوری اطلاعات کیش – در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب گفت: ثبت حقوقی نرم‌افزار یکسری زیرساخت‌هایی نیاز دارد و باید قوانین مشخص و محکمی وجود داشته باشد که درصورت تخلف و وقوع جرم، رسیدگی و ضمانت اجرایی برای پی‌گیری آن وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه متاسفانه در کشورمان تولیدکنندگان نرم‌افزار تمایلی برای تولید ندارند، گفت: کشورمان عضو کنوانسیون کپی رایت نیست و همین موضوع باعث شده بتوانیم به‌راحتی از ویندوز استفاده کرده و هر نرم‌افزاری را در رایانه خود نصب کنیم بدون اینکه بخواهیم برای آن مبلغی به تولید‌کننده بپردازیم.
این کارشناس گفت: متاسفانه با شرایطی که در حوزه نرم‌افزار کشورمان با آن مواجه است، اگر تولیدی در این حوزه صورت بگیرد بعد از یک تا دو هفته آن نرم‌افزار به‌صورت کپی شده در اختیار همگان و با قیمتی بسیار ناچیز قرار می‌گیرد، بنابراین کسی در این فضا تمایلی برای تولید نرم‌افزار و صرف هزینه‌های هنگفت ندارد.
ساده با تاکید بر این که در حوزه داخلی قطعا باید به بحث کپی‌رایت و مالکیت معنوی بیش از پیش توجه شود، گفت: ضمانت اجرایی قوی برای برخورد با تخلفات هم باید وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا