استفاده از تلفن همراه به مدت بیش از 20 دقیقه به بافت مغز آسیب می رساند

دکتر “رضا صراف” روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: تاثیرات تشعشات تلفن همراه از نوع “near field” (میدان نزدیک) است و از آنجا که به طور مستقیم به مغز تابیده می شود می تواند موجب سرگیجه ، سردرد و کاهش شنوایی شود.
امروزه با گسترش فناوری های ارتباطی شاهد افزایش روزافزون استفاده از تلفن همراه در جامعه هستیم بطوری که در بسیاری از موارد از عوارض احتمالی این فناوری ها غافل می شویم.
تلفن همراه که به جزء لاینفک زندگی امروزه بشر تبدیل شده دانشمندان را بر آن داشته تا هرگونه تاثیر این فناوری جدید را بر سلامت انسان مورد بررسی قرار دهند.
اکنون و در زمانی که سه تا چهار میلیارد نفر در جهان کاربر تلفن همراه هستند متخصصان پزشکی و مخابراتی معتقدند نه تنها باید از میزان استفاده طولانی مدت از این فناوری کاست، بلکه بنا به دلایل پزشکی باید مانع از استفاده کودکان از تلفن های همراه شد.
متخصصان امر می گویند: از آنجا که تلفن همراه در کنار گوش و سر قرار می گیرد بیشترین تاثیرات خود را بر بافت مغز وارد می کند.
عضو قطب علمی مخابرات دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: قرار دادن گوشی تلفن همراه در جیب لباس روی قلب و زنگ خوردن آن موجب تپش های موضعی در قلب و بروز نوسانات فشار خون می شود.
این کارشناس بهترین اقدام برای پیشگیری از آسیب مغزی را کاهش مدت زمان مکالمه با تلفن همراه و یا استفاده از سیمهای ارتباطی هندزفری بیان کرد.
صراف تاکید کرد: هندزفری بی سیم (بلوتوث) تقریبا به اندازه گوشی تلفن همراه برای مغز مضر است.
دانشمندان بین المللی تاکید دارند که باید تحقیقات بیشتری در زمینه استفاده از فناوری های تلفن همراه و بروز بیماری ها به ویژه انواع سرطان مغز انجام شود.
تلفن های همراه با فرکانس های رادیویی کار می کند و تشعشات یونیزه کننده که به دی ان آ آسیب رسانده و موجب ابتلا به سرطان می شود از خود ساطع نمی کنند.
اما از طرف دیگر پژوهشگران نگرانند که استفاده از تلفن همراه بطور غیرمستقیم موجب رشد تومور شود.
کارشناسان معتقدند باید کودکان را از معرض تشعشات تلفن همراه دور نگه داشت و استفاده از این تلفن ها را در آنها محدود کرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا