سه میلیون پورت تجهیزات شبکه تلفن همراه در کشور ساخته شد

“محمدابراهیم مطلع” روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به قرارداد ساخت تجهیزات شبکه ارتباطات سیار برای شش میلیون مشترک که در سال 1386 بین کنسرسیوم توسعه ارتباطات سیار و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد شد، اظهار داشت: هم اکنون بیش از 50 درصد این قرارداد اجرا شده و تا پایان سال کنسرسیوم به تمام تعهد شش میلیون خطی خود عمل خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه مدت زمان این قرارداد تا پایان سال 1387 بود، افزود: با توجه به اینکه تولید تجهیزات خط تلفن همراه برای نخستین بار در کشور انجام می شد و بدلیل پیچیده بودن این نوع فناوری، کنسرسیوم قرارداد را یک سال تمدید کرد.
وی تاکید کرد: کنسرسیوم توسعه ارتباطات سیار، تا پایان سال جاری تمام شش میلیون تجهیزات خط تلفن همراه را تولید و تحویل خواهد داد.
مطلع گفت: با اجرای این قرارداد و راه اندازی خط تولید انبوه تجهیزات شبکه تلفن همراه، ایران به جمع شش کشور دنیا در زمینه تولید تجهیزات شبکه تلفن همراه پیوست.
وی افزود: کنسرسیوم توسعه ارتباطات سیار، متشکل از شش شرکت نخست صنعت مخابرات کشور است ولی با توجه به اینکه تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات، بسیار پیچیده
و در اختیار چند کشور و شرکت محدود است، این کنسرسیوم با مشارکت چند شرکت خارجی فعالیت خود را شروع کرد.
مدیرعامل کارخانجات مخابرات ایران تصریح کرد: با کوشش متخصصان ایرانی، اکنون موفق شده ایم 70تا 80 درصد قطعات را در داخل کشور تولید کنیم.
مطلع افزود: کارخانجات مخابرات ایران، نخستین و بزرگترین شرکت تجهیزات مخابراتی کشور
است و در زمان حاضر بیش از 60 درصد تجهیزات شبکه تلفن ثابت و بیش از 30 درصد تجهیزات
تلفن سیار کشور را تامین می کند.
وی در مورد وضعیت صنعت مخابرات کشور گفت: با توجه به اشباع بازار تلفن ثابت، شاهد اشباع کاهش تقاضا برای تجهیزات تلفن ثابت نیز هستیم، بنابراین بنگاههای تولیدی مخابراتی
برای ادامه حیات اقتصادی خود باید به سمت فناوری های جدید حرکت کنند.
مطلع در مورد جایگزین شدن بازار تجهیزات تلفن همراه به جای تلفن ثابت، گفت: بخشی از تجهیزات اپراتور همراه اول را کارخانجات مخابرات ایران تامین ولی اپراتور دوم (ایرانسل) تمام تجهیزات خود را از شرکت های خارجی خریداری می کند.
وی افزود: بزرگترین رقیب صنایع مخابراتی کشور، شرکت های چینی هستند که محصولات خود را ارزان می فروشند ولی کیفیت آنها نسبت به محصولات ایرانی پایین تر است.
مدیرعامل کارخانجات مخابرات ایران در مورد وضعیت مالکیت این شرکت، گفت: بیش از 30 درصد سهام شرکت مخابراتی در قالب سهام عدالت به مردم عرضه شده، 20 درصد سهام نیز متعلق به شرکت نوکیا – زیمنس المان است، همچنین بیش از 30 درصد سهام متعلق به بانک
صنعت و معدن و شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند و 10 درصد نیز در اختیار سهامداران خرد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا