دولت ضامن موسسات اعتباری نیست

اکبر ترکان امشب در نشستی که با مدیران اجرایی این استان در استانداری سمنان داشت، ضمن بیان اینکه دولت به هیچ‌وجه ضامن مؤسسات مالی و اعتباری نیست و این موضوع باید مورد توجه مردم باشد،‌ اظهار کرد: اگر این مؤسسات خصوصی شکست بخورند، دولت به هیچ عنوان پاسخگوی سرمایه‌گذاران در این مؤسسات نخواهد بود.

مشاور ارشد رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از این مؤسسات مالی و اعتباری که در سراسر کشور شعبات متعددی دارند پروانه لازم برای فعالیت را دریافت نکرده‌اند،‌ ادامه داد: نداشتن پروانه این مؤسسات و فعالیت آن‌ها که هر روز با قدرت بیشتری ادامه پیدا می‌کند، نشان‌دهنده وجود دست‌های پشت پرده است.

وی افزود: این مؤسسات تابع هیچ‌کدام از قوانین بانکی و دولتی نیستند و این موضوع نشان‌دهنده این است که فعالیت‌های آن‌ها غیرقانونی است.

ترکان همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان مردم در این مؤسسات با آرزوی دریافت سود بانکی بیشتر تصریح کرد: مردم باید این موضوع را بدانند که اگر مؤسسات مالی و اعتباری غیرقانونی با هر مشکلی روبه‌رو شوند، دولت و بانک‌های دولتی هیچ وظیفه‌ای در قبال بازگشت سرمایه آن‌ها ندارند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطرنشان کرد: 20 درصد از نقدینگی کشور در مؤسسات مالی و اعتباری خصوصی است که متأسفانه هیچ کنترل و نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد و این موضوع خود به ضرر اقتصاد کشور است.

وی اظهار کرد: مبلغ قابل‌توجهی از نقدینگی کشور در نهادهایی سرمایه‌گذاری شده است که هیچ جا به ثبت نرسیده‌اند و این موضوع خود یکی از عوامل ضعیف شدن اقتصاد کشور است.

مشاور ارشد رییس‌جمهور اظهار امیدواری کرد: با کارشناسی‌های لازم و انجام اقدامات لازم مشکلاتی که در سال‌های گذشته به وجود آمده رفع خواهد شد.

اقتصاد کشور بانک‌محور است

مشاور ارشد رییس‌جمهور گفت: اقتصاد کشور در حال حاضر به‌طور کامل بانک‌محور است.

ترکان ضمن بیان اینکه اقتصاد کشور در حال حاضر به‌طور کامل بانک‌محور است،‌ اظهار کرد: در اقتصاد بانک‌محور اگر مطالبات به صورت غیرجاری باشد، با شکست اقتصادی روبه‌رو می‌شویم.

مشاور ارشد رییس‌جمهور با اشاره به این‌که مطالبات در حال حاضر به صورت غیرجاری است و این موضوع به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند،‌ ادامه داد: در حال حاضر، در پیکره اقتصادی کشور خون وجود ندارد و این پیکره برای سرپا شدن نیازمند خون لازم است.

وی افزود: در کشورهای بزرگ دنیا، بانک‌ها تنها به شرکت‌های کوچک و متوسط پول می‌دهند و تنها محل ذخیره پول‌های شرکت‌ها هستند.

ترکان همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در کشورهای پیشرفته در بازارهای سرمایه‌گذاری و درآمدزایی از این طریق تصریح کرد: این شرکت‌های بزرگ هرگز برای درآمدزایی و افزایش درآمد خود از بانک‌ها استفاده نمی‌کنند و با سرمایه‌گذاری در بورس‌های جهانی به اندوخته‌های خود اضافه می‌کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما بانک‌ها در اقتصاد نقش حیاتی دارند و شرکت‌های بزرگ نیز وابسته به بانک‌ها هستند و اگر در این زمینه مشکلی به وجود آید، اقتصاد کشور آسیب می‌بیند.

وی اظهار کرد: در قانون جدید به سمت افزایش توانایی بانک‌ها در وام‌دهی توجه خاصی شده است و با افزایش سرمایه بانک‌ها در تلاش هستیم تا ظرفیت آن‌ها را در این زمینه افزایش دهیم.

مشاور ارشد رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد تا با رفع مشکلات مختلف در زمینه‌ای اقتصادی بتوانیم زمینه رشد و پیشرفت اقتصاد کشور را به‌خوبی فراهم کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا