سیستم های انتقال نوری شبکه مخابراتی کشور بومی سازی شد

مهدی هاشمی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با بیان اینکه مرکز تحقیقات مخابرات ایران در راستای بهینه سازی سیستم های انتقال نوری فعالیت های پژوهشی دارد ، اظهار داشت: این مرکز تاکنون در زمینه سیستم های WDM (سیستم های انتقال نوری مالتی پلکس با تقسیم طول موج) و SDH (سیستم انتقال همزمان دیجیتالی) موفق به تولیدات مهمی شده است.
وی با بیان اینکه تولید سیستم های با ظرفیت STM1 و STM4 با  مشارکت یکی از شرکت های خصوصی داخلی انجام شده ، گفت: سیستم STM1 موفق به دریافت گواهی تایید نمونه شده و برای استفاده در شبکه به شرکت های مخابراتی فروخته شده است.
هاشمی ادامه داد: سیستم STM4  هم در مرحله تست و اخذ تایید نمونه است و پس از طی این مراحل وارد شبکه ارتباطات کشور می شود .
مدیر گروه ارتباطات نوری مرکز تحقیقات مخابرات ایران در مورد بومی سازی سیستم های WDM  گفت: این سیستم شامل دو رده DWDM و CWDM است .سیستم های CWDM محصولی هشت کاناله است که تولید آزمایشگاهی و صنعتی آن انجام شده و به عنوان یک اختراع به ثبت رسیده است . برای تولید انبوه این محصول در حال مذاکره با شرکت های تولیدی هستیم.
وی تصریح کرد: محصول DWDM یک سیستم 40 کاناله با ظرفیت 400 گیگابیت بر ثانیه است که در مراحل تست قرار داد و قابلیت اخذ تایید نمونه را دارا است. به محض اتمام این مرحله با تولید انبوه وارد شبکه ارتباطات نوری کشور می شود.
هاشمی پیش بینی کرد تولید انبوه این سیستم ها تا انتهای سال انجام شود و گفت: این سیستم ها با همکاری دانشکده علمی کاربردی پست ومخابرات ساخته شده که از لحاظ امنیتی و ایجاد بازار کار می تواند بسیار مفید باشد.
وی اظهار امیدواری کرد تولید انبوه این محصولات بتواند پاسخگوی نیاز داخل کشور باشد و به مرحله ای برسد که واردات این تجهیزات به کشور ممنوع شود.
به گفته مدیر گروه ارتباطات نوری مرکز تحقیقات مخابرات ایران  ، سیستم CWDM دارای برد حدود 60 کیلومتر و DWDM حدود 150 کیلومتر است.
128/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا