تحقیق و تفحص از مخابرات به صحن اصلی مجلس می رود

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در زمانی که مخابرات حال و روز خوبی به خود نمی بیند، اخباری پیرامون این شرکت مبنی بر اجرایی شدن تحقیق و تفحص از این سرکت در مجلس به گشو می رسد.
سال پیش کمیته تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران پس از صرف مدت زمان دو سال گزارش تهیه شده خود در مورد اقدامات مخابرات و وزارت ارتباطات از سال۸۴ را در صحن علنی مجلس قرائت کرد که در این گزارش به ابهامات و تخلفاتی در مباحثی چون تعرفه های پیام کوتاه، اشتراک تلفن ثابت، اشتراک خط اینترنت پرسرعت و تعرفه اتصال تلفن همراه و وجود اشکال در قراردادهای منعقد شده و خرید تجهیزات، تخلف ۱۳۵ میلیارد تومانی همراه اول به عنوان زیرمجموعه مخابرات و ابهام درعملکرد مخابرات در پروژه های تلفن همراه اعتباری تالیا و شرکت های ارائه کننده خدمات ‌تلفن اینترنتی و شرکت های بخش خصوصی فعال در اینترنت پر سرعت اشاره شد.
کمیته تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مخابرات ایران که از دی سال ۸۷ در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، در گزارش خود واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی را نیز غیر رقابتی و دارای اشکال عنوان کرده بود و در آن زمان برخی نمایندگان مجلس معتقد بودند که طبق این گزارش، قرارداد فروش سهام مدیریتی شرکت مخابرات ایران باید لغو شود.
محورهای طرح موجود به این شرح بود: خارج از شمول، مرکز تحقیقات مخابرات، نحوه اعمال قیمت تمام شده در بودجه سالانه، مناقصات و مزایده ها و نحوه پرداخت حقوق پیمانکاران، میزان تحقیق برنامه پنج ساله چهارم در مخابرات، واگذاری بدون ضابطه تلفن ثابت همراه به اشخاص حقیقی و حقوقی، خسارات ناشی از عدم انجام به موقع تعهدات به مردم، عدم بهبود کیفیت تلفن همراه و نحوه درآمد و هزینه شرکت ارتباطات سیار، پروانه اپراتورهای اول و سوم و پروانه wimax، تعرفه sms پروژه 6 میلیارد تومانی کنسرسیوم داخلی، صندوق های مالی، بازدهی سهام و چگونگی، اساسنامه تهیه شده شرکت مخابرات جهت ارائه به بورس و نادیده گرفتتن حقوق بیت المال، حقوق مدیران عالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه شرکت های مخابرات، هیأت های مدیره، عامل، کارشناسان و مشاوران و… از شرکت مخابرات ایران.
کمیته تشکیل دهنده و مسوول این تحقیق و تفحص در آن زمان متشکل از علی مطهری رئیس، نادر قاضی پور نایب رئیس اول، سید شریف حسینی نایب رئیس دوم و گروسی به عنوان دبیر بود و حالا با توجه به گذشت 5 سال از آخرین گزارش مجلس با اصرار نمایندگان خواهان به اجرا گذاشتن این طرح در صحن علنی است.
در این رابطه روح اله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: تحقیق و تفحص از مخابرات چند روز قبل در کمیسیون تخصصی صنایع به رأی گذاشته شد و طبق نظر نمایندگان رأی لازم را نیاورد.
وی ادامه داد: با توجه به این که این طرح در کمیسیون صنایع با شکست رو به رو شد اما؛ این بار به صحن علنی خواهد آمد و در آن جا به رأی گذاشته می شود.
سید هادی حسینی دیگر نماینده مجلس توضیح داد: وضعیت مخابرات به تنهایی دچار تنش های زیادی است و این به دلیل اشتباهاتی بود که در واگذاری اول رخ داد و تمام مراحل آن واگذاری را زیر سوال برد.
وی همچنین افزود: شرکت مخابرات متعلق به خود مردم است، باید به مردم برگردد و نباید هیچ گونه شبهه ای ایجاد شود، لذا این از نظارت های نادرست دولت به برگزاری مزایده های گوناگون است.
حسینی با اشاره به تحقیق و تفحص از مخابرات گفت: مشکلات زیادی در حال حاضر در مخابرات وجود دارد که به بررسی آنان بپردازیم و مشکلاتی از قبیل عدم خدمات رسانی مناسب به مردم در مخابرات، پشت خط هایی که برای گرفتن خطوط از مخابرات در صف هستند، توسعه خطوط در شهرستان ها، خدماتی مانند تلفن گویا ضعیف شده، مشکل در قرارداد با اپراتورها از مشکلات این موجود در مخابرات است که باید به آن ها رسیدگی کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا