ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

این سرعت 22 بار از سرعت شبکه 3G بیشتر است به نحوی که برای مثال می تواند از تلویزیون اچ دی در یک صفحه بزرگ پشتیبانی کند. این فناوری که نسل جدید ارتباطات تلفن همراه است برای انتقال حجم عظیمی از داده‌ها با کم هزینه ترین شکل ممکن طراحی شده است و با بهینه کردن استفاده از باند فرکانس، سرعت دسترسی به شکل فیبر از طریق بی‌سیم را فراهم می‌کند.
این شبکه جدید که نسخه گسترش‌ یافته و به‌ روزشده شبکه LTE محسوب می‌شود،‌ تلیاسونرا را به نخستین شرکت مخابراتی جهان در زمینه ارایه نسل چهارم خدمات مخابراتی و ارتباطی تبدیل کرده است.
گفته شده که نسل چهارم تلفن همراه تا پایان سال 2010 در کشورهای آمریکا، کانادا، ژاپن، نروژ، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، سوئد، ارمنستان و فنلاند راه اندازی خواهد شد.
اما در کشور ما داستان تلفن همراه بعد از گذشت 15 سال، هنوز به میانه راه هم نرسیده و مشترکان در ابتدایی ترین نوع سرویس که همان مکالمه است با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.
بزرگترین شبکه تلفن همراه کشور ما تنها خدمات رایج نسل دوم مانند SMS ، نشان دادن شماره تماس گیرنده و صندوق پستی پیامگیر (VMS) را به مردم عرضه می کند و هنوز تمامی خدمات نسل دوم هم به مشترکان ارائه نشده است. اپراتور اول کمتر از یک سال است که نسبت به ارتقای شبکه خود به نسل 5/2 و 75/2 برای ارائه سرویس های اینترنت و MMS اقدام کرده که این سرویس ها هم سرعت چندانی نداشته است .
اپراتور دوم تلفن همراه نیز خدمات نسل 5/2 و 75/2 به مشترکان ارائه می دهد که این خدمات نیز هنوز به صورت کامل ارائه نشده است.(البته اگر آنتن دهی داشته باشند)
در این میان قرار بود اپراتور سوم تلفن همراه از اوایل امسال سیمکارت های نسل سوم تلفن همراه ارائه کند که هنوز انتخاب این اپراتور با اما و اگرهای بسیاری روبرو است.
باید گفت در طول تاریخ توسعه تکنولوژی‌های نوین در کشور ما همواره با تاخیر نسبتا طولانی همراه بوده است که این تاخیر همراه با محدودیت ، باعث شده که در زمانهای خاص کاربران نتوانند از ارزش‌های افزوده آن تکنولوژی استفاده مناسبی داشته باشند.
برای مثال از یک طرف اجازه می‌دهیم تلفن‌های همراه با بالاترین تکنولوژی و هزینه‌های فوق‌العاده بالا وارد کشور شوند و از طرفی امکانات استفاده برای به ‌کارگیری آنها را در اختیار کاربران قرارنمی‌دهیم.
در حال حاضر تلفن‌های همراهی که در دست کاربران قراردارد از جدیدترین امکانات مانند اینترنت Wifi، GPRS، MMS و برقراری ارتباط تصویری با یکدیگر بهره می‌برند ، اما زیرساخت‌های قانونی و ارتباطی آنها برای استفاده از این امکانات فراهم نیست.
موانع قانونی، نبود پهنای باند کافی، روشن نبودن زمان دقیق شروع به کار اپراتور سوم از اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌ روی تلفن همراه در کشور محسوب می شود و تا زمانی که این موانع برای اپراتورهای تلفن همراه کشور برداشته نشود، نمی‌توان این امید را داشت که با ورود نسل سوم تلفن‌همراه کاربران در آینده ‌ای نه چندان دور طعم یک تکنولوژی جدید را حتی چندسال پس از سایر کاربران کشورهای دیگر بچشند.به قول معروف هفت شهر عشق را عطار گشت ماهنوز اندر خم یک کوچه ایم.
128/11

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا