امکان انتقال همزمان پنج میلیون و 200 هزار مکالمه تلفنی فراهم شد

دکتر سیدعلی علویان در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا ، ظرفیت سیستم های انتقال نوری را بسیار بالا عنوان کرد و اظهار داشت: سیستم های انتقال نوری DWDM  و CWDM تولید شده در کشور قابل توسعه برای انتقال همزمان 10 میلیون و 400 هزار مکالمه تلفنی است که تاکنون این حجم ظرفیت در کشور مورد استفاده قرار نگرفته است.
عضو هیات علمی دانشکده پست و مخابرات با بیان اینکه با افزایش کاربردهای فناوری اطلاعات در کشور و ارائه اینترنت پرسرعت به تمامی افراد ، شبکه های دسترسی سرعت بالایی نیاز خواهند داشت ، افزود: در این صورت شبکه های زیرساختی باید شبکه هایی با سرعت فوق العاده بالا باشند تا بتوانند این اطلاعات را منتقل کنند. در همین راستا شبکه های دسترسی نوری فراهم می شود تا ارسال اطلاعات با حجم و سرعت بالایی انجام شود.
وی گفت: به نظر می رسد ظرف چند سال آینده دسترسی مشترکان به شبکه های ارتباطی با سرعت بالا انجام گیرد و به همین دلیل نیاز است شبکه های زیرساختی سرعت بالایی داشته باشند.
به گزارش موبنا مرکز تحقیقات مخابرات ایران در راستای بهینه سازی سیستم های انتقال نوری در زمینه سیستم های WDM (سیستم های انتقال نوری مالتی پلکس با تقسیم طول موج) و SDH (سیستم انتقال همزمان دیجیتالی) موفق به تولید سیستم های CWDM و DWDM  شده که از لحاظ برد ، امکانات کنترلی و دقت کار نسبت به تولیدات مشابه خارجی مزیت های بالایی دارند.
سیستم های CWDM محصولی هشت کاناله و دارای برد حدود 60 کیلومتر است که تولید آزمایشگاهی و صنعتی آن انجام شده و به عنوان یک اختراع به ثبت رسیده است .
محصول DWDM یک سیستم 40 کاناله با ظرفیت 400 گیگابیت بر ثانیه است که حدود 150 کیلومتر برد دارد.
پیش بینی شده تولید انبوه این سیستم ها که با همکاری دانشکده علمی کاربردی پست ومخابرات ساخته شده تا پایان امسال به اتمام برسد.
128/15

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا