دولت همراه زیربنایی برای رفاه اجتماعی است

به گزارش سازمان خبری موبنا به نقل از روابط عمومی اولین کنفرانس ملی دولت همراه ، صمد مومن بالله با تاکید بر اینکه یکی از پیامدهای ایجاد و توسعه دولت همراه ارتقاء مزیت و رفاه اجتماعی است اظهار داشت: رفاه بحثی است که همه دولت های جهان درصدد ایجاد آن هستند. گاهی در شرایط موجود می‌خواهیم امکان لازم را برای رفاه اجتماعی ایجاد کنیم اما گاهی شرایط برای آن مناسب نیست.
وی با بیان اینکه بهترین ملاک امروز بحث انتخاب و اجبار است گفت: اگر ضرورتاً برای ثبت نام کنکور سراسری از طریق اینترنت داوطلبان بطور اجباری به فناوری روی می آورند همگام با رفاه ایجاد شده برای این قشر جامعه در بهره مندی از تبعات مثبت استفاده از آن با توصیف کاهش رفت و آمد ، انجام عملیات ثبت نام در همه اوقات شبانه روز و با پرداخت الکترونیک در کوتاه ترین زمان ممکن و صرفه کم انرژی ، باید زیرساخت لازم برای اتصال همزمان تعداد بیشماری داوطلب را نیز به سایت درنظر گرفته شده به همراه دیگر امکانات زیرساختی در نظر بگیریم. بنابراین باید همه جوانب را درنظر بگیریم و در اینجا اختیار را به کاربر بدهیم.
مومن بالله ادامه داد: در تصمیم‌گیری های مدیران باید مسائل غیرقابل پیش‌بینی را درنظر بگیریم. ارزیابی ماهم از شاخص‌ها باید از لحاظ زمان و مکان متناسب با آن باشد.با توجه به وسعت ایران، شاید در همه نقاط امکانات لازم برای استفاده از همه ابزار فناوری مقدور نباشد اما می‌توانیم در سطح نظام اداری خدمات کلان روانتری را به مردم ارائه کنیم.
رییس شورایعالی سیاستگذاری نخستین کنفرانس ملی دولت همراه با بیان اینکه 100درصد توسعه تلفن همراه و ارزش افزوده های آن در جهت رفاه اجتماعی موثر خواهد بود و این فناوری دغدغه مردم را برای استفاده از خدمات در لحظات پایانی یک ثبت نام یا مورد مشابه از بین می‌برد ، گفت: در حقیقت باید با فراهم‌آوری زمینه استفاده از فناوری ها مزیت‌ها را افزایش داده و اولویت انتخاب بیشتری به مردم بدهیم.
به گفته معاون وزیر ارتباطات در دنیایی بسر می بریم که امکانات گسترده حتی در نقاط دورافتاده نیز برای شهروندان فراهم می شود، در کشور ما هم باید این مسئله موجبات خدمات رسانی را بصورت آسانتر و فراگیر تر پشتیبانی کند و این مسئله در سیاست های درازمدت باید جانمایی شود.
رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: در کوتاه‌مدت هم با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای مراجعه حجم زیادی از مراجعان در استفاده از ابزار فناوری برای دریافت خدمات هر مجموعه‌ای در حوزه فعالیت خود با طراحی سیستم های لازم می تواند مشکلات پیش روی کاربران را تا حد امکان مرتفع کند.
وی در پاسخ به اینکه آیا اعداد و ارقام مشخصی بابت تاثیرات اقتصادی ناشی از راه‌اندازی دولت همراه وجود دارد ، گفت: احتمالا این اعداد و ارقام با بررسی حوزه‌های اقتصادی وجود دارد، اما گره‌خوردگی آن با مسائل روز مردم کمتر به چشم می خورد و تحلیل‌های منطقی را می طلبد. گزارش‌های جهانی با نشان‌دادن افزایش شاخص‌های اقتصادی، اشتغال‌زایی را زیاد کرده، در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و انرژی بی‌تردید بی‌تأثیر نبوده و تأثیرات بسزایی داشته است.
مومن بالله افزود: شاید اطلاع رسانی صحیح و کار زیربنایی در کنار فعالیت موثر رسانه ملّی وظیفه حوزه‌های مختلف است که مسائل خود را به‌درستی اطلاع‌رسانی کنند؛ بطور یقین هرچقدر این مسئله بیشتر و بهتر باشد زنگ خطری برای مردم است.
وی در تشریح کنفرانس ملی دولت همراه گفت: زمانی که برای این کنفرانس به جمع بندی اولیه رسیدیم. این عنوان را بی‌دلیل انتخاب نکردیم. ما یکی از چهار شعار دولت نهم را به عنوان خدمات‌ رسانی به مردم را مورد توجه قرار دادیم تا فناوری را از مهمترین عناصر انتقال خدمت به مردم معرفی کنیم.
به گفته این مقام مسوول دولت همراه ، دولت همراه مردم است که با در اختیارگذاشتن ابزار فناوری به نیاز آنها پاسخ می دهد.تصور اینکه دولت الکترونیک زیرساخت دولت همراه است به نظرم درست نیست اما دولت همراه مکمل آن است. یکی از امکانات دولت است که می‌تواند در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی افزود: براحتی از طریق موبایل می‌توانیم بعنوان یک ابزار خوب برای ارائه خدمات مناسب حتی با توجه به ضریب نفوذ بیشتر موبایل نسبت به اینترنت در کشور خدمات دولتی را به مردم ارائه کنیم.
رییس شورایعالی سیاستگذاری نخستین کنفرانس ملی دولت همراه اولین گام آموزش را مردم دانست و افزود:  با استفاده از تلفن همراه و ارزش افزوده های آن حتی پیامک به راحتی می توان از اقشار مختلف جامعه ضمن اطلاع رسانی به آنها نظرسنجی کرد و این مقوله را عامل توسعه کارآفرینی و ارتقاء فرهنگی قرارداد. با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی ، با دراختیار داشتن ابزار فناوری و آموزش های کاربردی در استفاده بهینه از آن پیش رفته و مشکلات جامعه را مرتفع می سازیم.
وی با تاکید بر نقش بخش خصوصی در فرآیند راه‌اندازی و توسعه دولت همراه گفت: دولت نباید خودش را درگیر کاری کند که توانایی آن در میان بخش خصوصی است. بودجه لازم را باید درنظر گرفت و بخش خصوصی را درقسمت اعظم کارهای ملی درگیر کرد. درواقع این تعامل باید بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شود همانطور که در بسیاری از موارد وجود دارد.ما وظیفه داریم با ایجاد انگیزه و برگزاری کنفرانس‌های موضوعی همانند همین کنفرانس مردم را هوشیار کنیم که می‌توانند حتی از منازل خود خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.
مومن بالله تصریح کرد: اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه در مسیر تحقق دولت همراه با ارائه سرویس های مختلف برای انجام امور بانکی ، فرهنگی و آموزشی و دیگر عامل موثری برای تحقق دولت همراه در کشور هستند. بانک‌ها هم می‌توانند با ایجاد تسهیلاتی بر روی شبکه اینترنت، با پایین آوردن نرخ عملیات مروبط به خود سرویس های اینترنتی خود را با ضریب اطمینان امنیتی بالا به مردم ارائه دهند.
نخستین کنفراس ملی دولت همراه با همراهی و مدیریت علمی استادان دانشگاه های معتبر کشور و همکاری و مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، شرکت های مادر تخصصی ، شرکت های مخابرات استانی ،سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران بزرگ ، فناوری اطلاعات شبکه بانکی کشور (فابا)، پارک های علم و فناوری ، دستگاه های اجرایی ، انجمن ها و قطب های علمی مخابراتی ، اپراتورها و کارخانجات مخابراتی ایران فردا در مشهد برگزار می شود.
128/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا