تولید بی منطق

بازار تلفن همراه نیز پس از گذشت 15 سال از عمر خود در کشور ما از این قاعده مستثنا نبوده به طوری که با گذشت سه سال از عرضه گوشی های ایرانی شاید کمتر کسی را بتوان دید که از گوشی تلفن همراه ملی استفاده کند.
البته شاید این حرکت ، اتفاقی تصادفی در میان کاربران تلفن همراه نباشد. به اعتقاد کارشناسان با وجود عرضه متنوع و بهره گیری از تکنولوژی های به روز در گوشی ها با برندهای خارجی، مردم ایران علاقه ای به تهیه گوشی های ایرانی که فاقد امکانات پیشرفته و قیمت بالا هستند، ندارند.
از زمانی که خط تولید گوشی تلفن همراه در داخل کشور شروع به فعالیت کرد، بیشتر کارشناسان شکست این پروژه را پیش بینی کردند. چرا که با وجود برندهایی نظیر نوکیا، سونی اریکسون ، سامسونگ و غیره جایی برای عرضه گوشی های داخلی نمی ماند.
هم اکنون نیز با گذشت سه سال از این تصمیم ، اکثر تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده اند که گوشی تلفن همراه ملی در بازار تلفن همراه کشور استقبال چندانی ندارد.
مدیرعامل شرکت نیمه هادی عماد تولیدکننده گوشی های هیوندایی در این باره می گوید: عرضه متنوع و به روز گوشی های تلفن همراه با برندهای معتبر جهانی جایگاهی برای فروش گوشی های داخلی در ایران باقی نگذاشته است.
“حمیدرضا منجی” می گوید: میزان دستگاه های تولید شده گوشی تلفن همراه نیز به دلیل عدم استقبال در تهران به شهرستانهای جنوبی کشور عرضه می شود.
از سوی دیگر مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران که متوقف شدن خط تولید گوشی های “آی تی ام سی” را از چند ماه گذشته خبر داده بود در این باره می گوید: با توجه به شرایط فعلی که بازار تلفن همراه کشور در تسلط قاچاقچیان قرار دارد، تولید کنندگان چاره ای ندارند که با حداقل فعالیت به تولید بپردازند.
“محمدابراهیم مطلع” معتقد است که افزایش بی رویه گوشی های قاچاق در بازار تلفن همراه باعث شده تا گوشی های داخلی چندان مورد تقاضای مشتریان قرار نگیرد.
به گفته وی به دلیل شرایط نامناسب بازار تلفن همراه کشور، خط تولید گوشی های تلفن همراه وطنی این شرکت متوقف شده و تا ایجاد شرایط مطلوب برای تولید مجدد، گوشی های ایرانی وارد بازار نمی شوند.
افزایش تعرفه واردات این کالای ارتباطی تصمیمی غیرکارشناسانه بود که به منظور حمایت از تولید داخل صورت گرفت. اما تنها  ثمره آن چیزی نبود جز ضایع شدن حق مصرف کننده نهایی و باز شدن میدان برای فعالیت قاچاقچیان این کالا . 
با توجه به شرایط پیش آمده تولیدکنندگان گوشی به تولید مشترک به برندهای معتبر روی آورده اند که با همکاری آنان بتوانند گوشی های وطنی را با همکاری یکی از برندهای معتبر تولید و روانه بازار کنند.
کارشناسان معتقدند این روند تولید نیز غیرمنطقی است. چرا که برندهای معتبر دنیا تمایلی به مشارکت با ایران برای تولید گوشی ندارند. آنها می دانند که سهم بازار خود را در ایران دارند و محصولاتشان با قیمت های بالا در بازار کشور  فروخته می شود. این درحالیست که به دلیل مسائل سیاسی و تحریم های اقتصادی نیز امکانی برای مشارکت برندهای معتبر برای تولید گوشی های داخلی وجود ندارد.
در نتیجه با توجه به شرایط فعلی و استقبال مردم از گوشی های صاحب نام ، در صورت تولید مشترک با برندهای رده پایین جهانی بازهم نباید انتظار داشت مردم از این گوشی ها استقبال کنند.
طبق آمار رسمی اکثر مردم ایران علاقه مند به خرید گوشی هایی با برندهایی معتبر همچون نوکیا، سونی اریکسون، سامسونگ و موتورولا هستند.
پیش بینی ها نشان می دهد که مذاکره تولیدکنندگان با یکی از برندهای معتبر برای تولید گوشی ملی نیز به نتیجه مثبتی نخواهد رسید و تا زمان تصمیم برای تولید مشترک و عرضه کالای تولید شده، به نظر می رسد بازار تلفن همراه به طور کامل اشباع شده باشد.
129/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا