گوشی هایی که دیگر تولید نمی شود

فعالان گوشی تلفن همراه بزرگترین کشورهای واردکننده را به ایران کشور هایی چون چین ،کره جنوبی ، مجارستان و امارات اعلام می کنند. در این بین سهم کشور امارات بیش از کشور های دیگر است . همچنین ورود گوشی از مبادی غیر رسمی نیز از این کشور عربی به ایران بیش از دیگر مرزهای کشور ارزیابی شده است.
به نظر می رسد تولید گوشی های داخلی نیز که تنها راه نجات بازار قاچاق در کشور محسوب می شد، به آرامی به فراموشی سپرده شده است. در این بین سود سرشاری نصیب واردکنندگان غیر رسمی شده و سهم تولیدکنندگان داخلی گوشی تلفن همراه در بازار ایران صفر است. سهمی که به جرات می توان گفت بیش از  95درصد آن در اختیار قاچاقچیان گوشی تلفن همراه است .
تولید داخل از مدت ها پیش تقریبا تعطیل شده است و با توجه به کاهش واردات رسمی می توان نتیجه گرفت واردات رسمی گوشی تلفن همراه به هیچ وجه کفاف نیاز داخل را ندارد و این مهم زمینه را برای ورود گوشی قاچاق به کشور فراهم کرده است .
در چنین شرایطی درآمد های قانونی گمرک از محل دریافت تعرفه های گمرکی نیز با کاهش مواجه شده است .
محمد ابراهیمی کارشناس IT در این باره می گوید: وزارت صنایع و معادن تاکنون هیچ گونه آمار رسمی در مورد تولید گوشی تلفن همراه در کشور در سال گذشته و امسال منتشر نکرده است. به نظر می رسد تولیدکنندگان داخل با توجه به نبود ثبات در تصمیم گیری ها (تعرفه واردات ) نتوانسته اند به برنامه و هدف گذاری های خود در این زمینه دست پیدا کنند .
وی به صادرات گوشی تلفن همراه اشاره می کند و می افزاید: کشور ایران هرگز در صادرات گوشی تلفن همراه موفق نبوده و در اصل هیچ گونه صادراتی نداشته است.
به گفته وی برندهای بزرگ دنیا از جمله نوکیا ، سامسونگ ، سونی اریکسون و ال جی به تولید گوشی هایی با کارایی بالا و قیمت بسیار پایین اقدام کرده اند و همین مساله باعث شده حتی برند های دیگر از تولید گوشی تلفن همراه خارج شوند. یا اینکه اقدام به تولید گوشی های منحصر به فرد و یا خاصی کنند تا بتوانند در این صنعت همچنان باقی بمانند .
ابراهیمی معتقد است ، در شرایط فعلی تولید گوشی های وطنی نه تنها راه به جایی نبرده بلکه با استقبال سردی همراه شده و همین نبود متقاضی منجر به تعطیلی کارخانه های تولید گوشی در کشور شده است.پنج کارخانه ای که دیگر حتی نام تولید هم یدک نمی کشند.
به هرحال هنوز مشخص نیست تولید گوشی تلفن همراه پس از گذشت بیش از سه سال با چه انگیزه ای در حال پیگیری است .تولید گوشی هایی که در این مدت به یک میلیون هم نرسیده است و تقاضایی هم برای آن وجود ندارد .
149/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا