اجرای قوانین حمایت از تولید محتوا ، منوط به پیگیری شاکیان خصوصی است

رضا پرویزی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با بیان اینکه اعمال و اجرای قوانین حمایت از تولید محتوا ، منوط به پیگیری شاکیان خصوصی است، اظهار داشت:هم اکنون ایران به سازمان حمایت از مالکیت معنوی ملحق شده و احتمال پیگیری تخلفات دراین زمینه امکان پذیراست .
وی گفت : به دلیل اینکه این جرم جنبه خصوصی دارد اگر شاکی خصوصی شکایت نکند، دولت نمی تواند پیگیری های لازم را انجام دهد. در این زمینه انتقادی هم به مجریان قانون وارد نیست و این ایراد به صاحبان اثر و صاحبان حق برمی گردد که باید پیگیری لازم را داشته باشند.اما متاسفانه این پیگیری ها بسیار محدود صورت می گیرد.
پرویزی با بیان اینکه در صورتیکه محتویات تحت وب قانونی باشد، قانونگذار از آن حمایت می کند، افزود: قانون حمایت از مولفان در سال 1348 به تصویب رسیده ، همچنین قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان آثار صوتی و تصویری و آثار ترجمه در سال 1352 به تصویب رسیده است .
این کارشناس تصریح کرد: همچنین قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای در سال 1379 مصوب شده که از محتویات غیرقانونی به صورت آثار نوشتاری ، صوتی و تصویر و نرم افزاری حمایت می کند.
وی درباره ماهیت محتوای منتشره در وب، گفت: اصل براین است تمامی محتوا قانونی باشد مگر اینکه قانونی نبودن آن ثابت شود. البته مصادیق محتواهای غیرقانونی را قانون گذار در قوانین متعدد مشخص کرده است. مثلا محتویات مستهجن یا مبتذل محتویاتی هستند که  در ماده 640  قانون مجازات اسلامی و همچنین طبق قانون مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر می کنند هم در قانون جرایم رایانه ای مشخص شده ، این سه قانون در مورد کپی رایت نیز اعمال می شود.
پرویزی افزود:  سازمان نظام صنفی رایانه ای در زمینه حمایت از مالکیت معنوی از محتوای تحت وب اقداماتی انجام داده و چندی پیش طرحی ارائه کرده که قرار بود با مساعدت شورایعالی اطلاع رسانی این طرح اجرا شود. اما به دلیل کمبود منابع مالی و هماهنگی اجرایی نشد.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه جرم نقض کپی رایت جنبه خصوصی دارد اشخاصی که حقوق آنها پایمال می شود باید رسما اقدام کنند و یا با وکالتی به سازمان نظام صنفی رایانه ای از این سازمان بخواهند تخلف مذکور را مورد پیگیری قرار دهد.
117/128/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا