پیامک از یاد رفته
در حالیکه پیش بینی می شد در آینده نه چندان دور به دلیل بهره برداری از سرویس های متنوع ارزش افزوده از محبوبیت سرویس پیام کوتاه کاسته شود، آمارهای بدست آمده بیانگر آن است که این سرویس همچنان مورد استقبال کاربران قرار دارد و پس از گذشت نزدیک به دو دهه هنوزهم در مجموعه سرویس های محبوب این وسیله ارتباطی جای دارد.
اخبار منتشره حاکی است، درآمد جهانی پیام کوتاه تلفن همراه در سال 2009 به 102 میلیارد دلار رسید و انتظار میرود تا پایان سال جاری میلادی به بیش از 109میلیارد دلار برسد.
براساس گزارش شرکت پژوهشی ” “Research and Markets، حجم ترافیک جهانی سالانه پیام کوتاه در سال 2009 به حدود 5.5 تریلیون افزایش یافت و در سال 2010 به 6.6 تریلیون میرسد.
در میان چهار سرویس پیامرسانی محبوب پیام کوتاه (SMS)، پیام مولتیمدیا (MMS)، ایمیل موبایل و پیام فوری (IM)، پیام کوتاه بالاترین درآمد را برای اپراتورهای جهان در سال 2009 به همراه داشت و همچنان پردرآمد است و پیشبینی میشود در سال 2014 از مجموع سه سرویس دیگر، درآمد بیشتری به دست آورد.
استفاده از خدمات پیام کوتاه که در ایران برای نخستین بار در سال 81 مورد بهرهبرداری قرار گرفت و در بین امکانات تلفن همراه ، جایگاه ویژهای را میان کاربران به خود اختصاص داد. گرچه دیگر آنچنان محبوب نیست.
در آن زمان کمتر کسی پیدا می شد که روزانه چندین پیام کوتاه برای دیگران ارسال نکند. محبوبیت استفاده از این سرویس به جایی رسیده بود که به نظر می آمد کم کم جای سرویس مکالمه را هم بگیرد.
این سرویس به عقیده بسیاری از کاربران ، به دلیل ارزان بودن سرعت ارسال و حذف مکالمات غیر ضروری در بین افراد فراگیر شد. اما دوره محبوبیت آن در میان کاربران ایرانی آنقدر طولانی نبود و رفته رفته در حال از دست دادن اقبال خود است. مجموع پیام های ارسالی مشترکان ایرانی تلفن همراه در سالهای گذشته به طور متوسط به 60 میلیون پیامک در روز می رسید. اما امروز تعداد پیام های کوتاهی که توسط این کاربران ارسال می شود، به طور قطع بسیار کمتر از این عدد است. این درحالیست که در بسیاری از کشورها، همچنان سرویس پیام کوتاه در مجموعه سرویس های پر طرفدار تلفن همراه جای دارد.
با این اوصاف باید بررسی شود چرا زمانی پیام کوتاه جزء سرویس های پرطرفدار در میان ایرانی ها بود و امروز دیگر مانند گذشته از آن استقبال نمی شود.بویژه که اپراتورهای تلفن همراه سرویس جدیدی که بتواند جایگزین سرویس پیام کوتاه باشد ارائه نکرده اند. به گفته برخی کارشناسان ، قیمت گران سرویس پیام کوتاه ، محدودیت هایی که گاه و بیگاه از سوی اپراتورها در مورد این سرویس بکار گرفته می شود و کاهش جذابیت اولیه آن از رونق این سرویس کاسته و باعث شده ایرانیان مانند سابق از آن استفاده نکنند.
بهتر است اپراتور های تلفن همراه در صدد ارائه یک سرویس جدید با جذابیت های پیام کوتاه باشند تا هم بتوانند با سرویس دهی آن همانند پیام کوتاه صرفه اقتصادی چشمگیری را شاهد باشند و هم حقوق مصرف کننده را با ارائه سرویس های متنوع با قیمت پایین در نظر گیرند.
117/15