فردا دیر است

بر اساس آمارهای موجود هم‌اکنون در ایران بیش از 46‌میلیون کاربر تلفن همراه وجود دارد. اما تا کنون برای این کالای ارتباطی اتحادیه مستقلی تشکیل نشده است.
 به رغم اینکه واحدهای مختلف صنفی  اتحادیه ها و انجمن های مختلفی وجود دارند که خود را متولی این بازار پرهیاهو می دانند، اما متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی برای ساماندهی این بازارپر مصرف  صورت نگرفته است.
کارشناسان و دست اندرکاران بازار معتقدند  بازاری که بالغ بر 46 میلیون مشترک دارد، نیازمند یک اتحادیه سراسری مستقل است. در حال حاضر به دلیل بی سروسامانی این حوزه، اتحادیه‌هایی که به نوعی فعالیت آن‌ها مشابه با حوزه تلفن همراه است، به این بازار روی آورده و و خود را متولی بی قید و شرط آن می دانند. در حالی که دو اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و لوازم یدکی کشور و نیز اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی  از جمله مدعیان  سرسخت  این بازارهستند که  متولی بودن آنها تنها در حد یک حرف باقی مانده و با تضعیف کردن یگدیگر برای خارج کردن رقبا از عرصه رقابت  هر روز بیشتر  به نا سامانی ها این بازار دامن می زنند.
 “ابراهیم درستی” رئیس فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و لوزام یدکی تهران در این باره می گوید: تمامی مجوزهای فروشندگان گوشی های تلفن همراه از سوی اتحادیه دستگاه های صوتی و تصویری صادر شده و سایر مجوزهای نهادهای مختلف فاقد اعتبار است.
به گفته وی، اتحادیه دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تنها در حوزه گوشی تلفن همراه حق تعمیرات دارد و نمی تواند هیچ گونه مجوزی برای فروش گوشی تلفن همراه به فروشندگان بدهد.
در همین حال عضو هیات مدیره و سخنگو اتحادیه دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی این اتحادیه را متولی بازار تلفن همراه می داند و معتقد است اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و لوزام یدکی تهران حق هیچ گونه فعالیتی در زمینه مجوز فروش ندارد.
 یکی از واردکننده قانونی گوشی تلفن همراه می گوید  با گذشت 15 سال از ورود تلفن همراه به کشور متاسفانه تاکنون اتحادیه مستقلی برای این حوزه تشکیل نشده است.
به گفته “نصرت ا… شریفی” به دلیل نبود اتحادیه مستقل برای صنف واردکنندگان و توزیع کنندگان گوشی تلفن همراه هر روز شاهد افزایش عرضه گوشی های قاچاق و تقلب فروشندگان سودجو در این حوزه هستیم. اتحادیه ها و انجمن های مختلفی که خود را متولی این حوزه می دانند، تاکنون اقدام چشمگیری در این بازار انجام نداده اند. نبود اتحادیه مستقل برای این حوزه و در پی آن افزایش پدیده قاچاق انواع گوشی های تلفن همراه، سبب شده است تولید و مونتاژ داخلی رشد نداشته باشد. یکی دیگر از نمایندگان قانونی معتقد است  تشکیل اتحادیه مستقل برای این صنف و کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه از 25 به هشت درصد می تواند به این بازار بی سروسامان کمک کند. با توجه به شرایط فعلی که عنان بازار در اختیار قاچاقچیان است، برخی از فروشندگان سود جو برای سود بیشتر، اقدام به تعویض لوازم و قطعات یدکی، فروش گوشی های کارکرده به جای گوشی های نو و ارائه کارت های گارانتی تقلبی کرده اند.
با توجه به شرایط فعلی که میزان تقلب و سواستفاده در این بازار افزایش یافته، تشکیل اتحادیه مستقل برای تلفن همراه می تواند برای ساماندهی  این بازار قدم های  تاثیر گذاری را برداشته و  شکل جدیدی  برای این بازار ترسیم کند.
 تاخیر در تشکیل اتحادیه  مستقل برای  تلفن همراه نه تنها  برمشکلات نهاد ها و سازمان های مرتبط افزوده است، بلکه در نهایت همانند عادت همیشگی مصرف کننده  متضرر نهایی این قائله خواهد بود.
 بهتر است  هر چه زودتر مسوولان و دست اندرکاران مربوطه به  فکر چاره اندیشی برای حل این معضل در بازار تلفن همراه باشند.  چرا که سود تاخیرهرروزه در تشکیل  این اتحادیه تنها به نفع  قاچاقچیان  تلفن همراه شده و روز به روز آنها را  قدرتمند ترمی کند.    
129/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا