فراز و فرودهای بازار گوشی

موضوعاتی چون خدمات پس از فروش، ضمانت نامه های تقلبی، گوشی های اصلی، گوشی های سریال اصلی، رجیستری گوشی، گوشی تقلبی و گوشی های کپی، حضور گوشی های عجیب و غریب چینی،  افزایش یا کاهش مداوم قیمت گوشی ها به دلیل گوناگون همچون نوسانات ارزش ارز، نفت و طلا یا تغییر فصول میلادی و تعطیلی کارخانجات ساخت مواد اولیه و ده ها و صدها مورد دیگر که هر کدام به تنهایی سوژه های مختلفی را به دست تحلیلگران و نویسندگان بازار گوشی می دهد.
یکی از مسائلی که برای بیشتر کارشناسان بازار جای سوال دارد این است که چرا در بازار تلفن همراه پایتخت با عوامل پخش کننده گوشی های قاچاق و متقلبان برخورد جدی و پی در پی صورت نمی گیرد.
هر از گاهی نیروی انتظامی برای مبارزه با عرضه گوشی های قاچاق در مراکز اصلی و پاساژهای گوشی تلفن همراه حضور پیدا می کند. اما دائمی نبودن این نظارت تاکنون راه به جایی نبرده و همچنان سایه قاچاق بر بازار تلفن همراه سنگینی می کند. حضور کمرنگ نیروی انتظامی در بازار گوشی تلفن همراه تنها باعث می شود به صورت دوره ای کوتاه مدت توزیع عمده گوشی های قاچاق کاهش یابد.
از سوی دیگر نبود اتحادیه یا صنف  گوشی تلفن همراه ،عدم نظارت برساماندهی و کنترل بازار منوط به عرضه گوشی های قاچاق ،عدم کنترل انبارهای مملو از گوشی های قاچاق از جمله دلایلی است که باعث شده بازار گوشی تلفن همراه همچنان پرتشویش باشد. فراز و فرودهای پیش آمده بر بازار گوشی تلفن همراه در چند سال اخیر به دلایل مختلف و از جمله سیاست های اقتصادی نادرست ، سبب شده تا بی نظمی بازار گوشی همراه تا جایی پیش رود که روز به روز بر سهم فروش واردکنندگان غیرقانونی افزوده شود.
افزایش تعرفه گوشی تلفن همراه از چهار به 60 درصد و کاهش آن به 25 درصد باعث شد تا فعالیت واردکنندگان غیرقانونی به طور چشمگیری گسترش یابد و این امر منجر شد تا بیش از 95 درصد از سهم بازار به گوشی های قاچاق اختصاص یابد.
این شرکت ها باید شرایط را برای وجود یک بازار ایده آل و مناسب فراهم کرده و تصمیمی اتخاذ کنند تا بحران حاکم بر بازار گوشی به یکباره برطرف شود.
129/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا