اجحافي به نام كار نيمه وقت زنان

گيتي اعتماد

واقعا نمي دانم چرا چنين طرح هايي كه ناقض حقوق اجتماعي زنان است مطرح مي شود؟ آيا هدف از ارائه چنين طرح‌هايي دفاع و حمايت از حقوق زنان است؟ اگر چنين است چرا دولت حمايت هاي صنفي و شغلي از زنان نمي كند؟  در كشورهاي ديگر مانند اتريش هنگامي كه بحث حمايت از حقوق زنان و خانواده مي شود، موضوعاتي مانند مرخصي هاي سه ساله پس از زايمان براي زنان شاغل مطرح و اجرايي مي شود و پس از دوره مرخصي نيز زنان با اطمينان كامل به محيط كار باز مي‌گردند. معتقدم اگر به دنبال حمايت از زنان و مشاغل آنان هستيم بايد طرح‌هايي مانند افزايش مرخصي زايمان مطرح شود نه اينكه زنان را از حقوق اجتماعي و اقتصاديشان محدود كنيم. دولت بايد در شرايطي كه نياز به حضور زنان در مشاغل مختلف بيش از قبل شده موضوعاتي مانند مرخصي زايمان را دنبال كند نه اينكه شرايطي ايجاد شود كه زنان به طور نيمه وقت جذب شوند، نيمه وقت حقوق بگيرند و در نهايت پس از 30 سال كاركردن با 15 سال حقوق بازنشسته شوند!
يكي از آسيب‌هاي جدي چنين طرح هايي ضربه به اقتصاد خانوار است چرا كه اكنون در بسياري از خانواده‌ها زنان همپاي مردان كار مي كنند تا بتوانند يك زندگي را اداره كنند. آن وقت با فعاليت نيمه وقت زنان، لطمه جدي به اقتصاد خانوار و تامين مخارج زندگي گروه‌هايي از مردم وارد شده كه آسيب هاي اقتصادي و اجتماعي خاص خود را دارند. البته بخش زيادي از زنان اكنون در مشاغل شركت هاي خصوصي مشغول به كار هستند كه اين اميدواري وجود دارد با اجراي طرح استخدام نيمه وقت زنان در مشاغل دولتي، محيط هاي خصوصي همچنان به استخدام تمام وقت زنان بپردازند.
البته اين نگراني نيز وجود دارد كه برخي كارفرمايان از زنان به طور تمام وقت استفاده كرده اما دستمزد نيمه وقت دهند كه در آن صورت اجحاف ديگري در حقوق زنان خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا