ایجاد امکان مشاهده امضایگیرندگان مرسولات پیشتاز از طریق پورتال پست
مجتبی نصیری – معاون فنی شرکت پست جمهوری اسلامی – در گفتوگو با خبرنگار فنآوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که این کار بهصورت آزمایشی از 22 بهمنماه آغاز شده و در حال حاضر تقریبا در همه استانها راهاندازی شده است، اظهار کرد: تا پیش از آن ارسالکنندگان مرسولات پیشتاز فقط قادر به رهگیری مرسوله با کد رهگیری از طریق پورتال شرکت پست بودند اما از این پس ارسالکنندگان این نوع مرسولات میتوانند بعد از ارسال مرسوله امضای شخص گیرنده مرسوله را مشاهده کنند. البته زمانی که توزیعکنندگان به دستگاههای PDA تجهیز شوند امکان مشاهده آنلاین امضای گیرنده هم میسر خواهد شد.
وی گفت: امیدواریم در سال 89 تجهیز توزیعکنندگان به دستگاههای PDA نهایی و اجرا شود که مناقصه طرح برگزار خواهد شد، همچنین باید دستگاههایی خریداری شود که با توجه به نیازسنجیهای به عمل آمده مناسبترین و مقاومترین باشد، زیرا در محیطهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.
چندی پیش مدیر عامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران نیز به تجهیز ماموران توزیع بستههای پستی به دستگاههای PDA اشاره و گفته بود: نهایی شدن و راهاندازی رسمی این سرویس نیازمند سرمایهگذاری میلیاردی است که در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد.
محمدحسن محبیان عراقی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا تاکید کرده بود: انجام دقیق اهدافی که برای این خدمت در نظر گرفته شده است، میتواند به افزایش کارآییهای آن در زمینههای دیگر که خواست مشتری است منجر شود و به این ترتیب قصد توسعه این سرویس را داریم. در حال حاضر این سرویس در مرحله تکمیل مشخصات فنی است و در ادامه باید مناقصه تامین دستگاههای آن برگزار شود.
به گفته محبیان بهواسطه این دستگاهها سرعت توزیع مرسولات پستی افزایش پیدا کرده است امکان مسیریابی و تعیین نزدیکترین مسیر برای توزیع مرسولات فراهم میشود و همین امر موجب کاهش زمان و افزایش سرعت توزیع خواهد شد.
به گزارش ایسنا به کمک دستگاههای PDA میتوان کنترل بهینهتری بر رفت و آمد نامهرسانهای شرکت پست اعمال کرد. به وسیله دستگاههای مذکور، ضمن تصویربرداری از مرسولات، امکان کنترل مرسولات معیوب نیز فراهم میشود، ضمن اخذ امضاء از گیرنده، مشخصات گیرنده به صورت برخط ثبت و به مراکز داده منتقل میشود.
بر همین اساس، فرستندگان مرسولات میتوانند از طریق شماره رهگیری مرسولات و وبسایت شرکت پست، مرسولات خود را رهگیری و از زمان، مکان و مشخصات گیرنده آن مرسوله مطلع شوند. مهمترین هدف برقراری این سرویس در شبکه پستی، افزایش کیفیت خدمات در بخش توزیع است.