قرارداد با 4 خودروساز خارجی در مراحل نهایی

نیم نگاه

مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت: خودروسازان باید برای توسعه محصولات و افزایش صادرات برنامه جامعی داشته باشند و از فرصت پیش آمده به نحو مطلوبی استفاده کنند
مشاور وزیر صنعت در امور خودرو: وقتی شرکت‌های خارجی وارد ایران شوند توسعه و تنوع محصولات محقق خواهد شد
مدیرعامل ایران خودرو: قرارداد همکاری و مشارکت با چهار خودروساز خارجی (3 شرکت اروپایی و یک شرکت آسیایی) در حال نهایی‌شدن است

یکی از بخش هایی که نگاه همگان به آن است صنعت خودرو است. این صنعت به علت فشار تحریم‌ها با فراز و نشیب‌های متعددی روبه‌رو شد و حتی شرکای خارجی حاضر به ادامه همکاری نبودند، ولی اکنون ورق برگشته است و تعداد زیادی از خودروسازان خارجی برای حضور و مشارکت در این صنعت اعلام آمادگی کرده‌اند. در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت خطوط قرمزی را برای خودروسازان داخلی ترسیم کرده است و آن همکاری براساس  شرایط ایران است که شامل سه شرط اصلی می‌شود. بنابراین خودروسازان خارجی زمانی می‌توانند به بازار ایران دسترسی پیدا کنند که حداقل 30 درصد بازار صادراتی خود را دراختیار ایران بگذارند، دوم آنکه درصنعت خودرو ایران سرمایه گذاری کنند و سوم در توسعه محصول همکاری‌های لازم را داشته باشند. این‌گونه که به نظر می‌رسد حداقل سه شرکت رنو، پژو(فرانسه) و سوزوکی(ژاپن) با این شروط مخالفتی ندارند و شریک چهارم یعنی فولکس واگن(آلمان) هم می‌خواهد با توجه به خطوط قرمز با ایران مشارکت داشته باشد. این رویه نشان می‌دهد بازار خودرو ایران از ماه‌های آینده با تغییرات زیادی روبه‌رو خواهد شد وبا ورود برندهای جدید کیفیت خودروهای داخلی افزایش می‌یابد. هر چند که درباره کاهش قیمت‌ها خودروسازان معتقدند توافق هسته‌ای باعث ارزانی خودرو نمی‌شود، اما قطعاً با رشد کیفیت و تنوع محصولات حداقل بخش قابل توجهی از مردم نسبت به صنعت خودرو دید مثبت پیدا می‌کنند و بازار خودرو از رکود پیش آمده خارج می‌شود. نکته دیگر نیز کمرنگ شدن حضور چینی‌ها است. طی 11 سال اخیر چینی‌ها بشدت در بازار خودرو رسوخ کرده‌اند که با حضور برند‌های معتبر دیگر،  شرکت‌های چینی نمی‌توانند مانند گذشته در بازار جولان دهند.
 صنعت خودرو در مسیر جهش قرار می‌گیرد
«حسین قناتی» مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره تأثیر توافق هسته‌ای بر صنعت خودرو گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها صنعت خودرو می‌تواند به جهشی که مدنظر دولت است برسد. این صنعت طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی روبه‌رو شد، حال وقت آن رسیده است که  خودروسازان برای آینده برنامه ریزی دقیقی کنند. وی افزود: حرکت خودروسازان باید به شکلی باشد که در آینده به یکی از قطب‌های خودروسازی منطقه تبدیل شوند.این اتفاق دور از دسترس نیست. بر این اساس روابط خودروسازان داخلی با شرکت‌های خارجی باید به نحوی باشد که توسعه صنعت خودرو رقم بخورد.
قناتی گفت:خودروسازان باید برای توسعه محصولات و افزایش صادرات برنامه جامعی داشته باشند و از فرصت پیش آمده به نحو مطلوبی استفاده کنند.
 خودروسازان نباید تحت لیسانس کار کنند
همچنین «بیوک علیمرادلو» مشاور وزیر صنعت در امور خودرو نیز درباره تأثیر مذاکرات هسته‌ای بر این بخش و اینکه تولیدکنندگان خودرو باید چه رویه‌ای را دنبال کنند به خبرنگار «ایران» گفت: وقتی صنعت خودرو با تحریم مواجه شد طی 10 تا 11 سال لطمه زیادی دید. در آن مقطع صنعت خودرو آماده یک جهش و تحول بود اما تحریم باعث شد که میزان تولید خودرو کاهش شدیدی پیدا کند و خودروسازان با چالش مواجه شوند.
وی افزود: براساس اهداف تعیین شده در سال 1404 باید 3 میلیون دستگاه خودرو تولید شود. این امر زمانی محقق خواهد شد که بخش خصوصی با مشارکت خودروسازان خارجی به تولید خودرو بپردازد. لذا تنها با دو خودروساز نمی‌توان به افق ترسیم شده رسید. مشاور وزیر صنعت دومین مزیت توافق هسته‌ای برای صنعت خودرو را در احیای روابط با خودروسازان خارجی دانست و اذعان داشت: روابط ایران با کشورهای تولید کننده خودرو به علت تحریم قطع شد و آنها حاضر به همکاری با ما نبودند، اما با شرایط جدید اکثر خودروسازان خارجی خواهان شروع یا ادامه همکاری‌های سابق خود هستند. در این مسیر ما نباید مانند گذشته رفتار کنیم و خودروسازان باید طبق سیاست‌های جدید قراردادهای خود را منعقد کنند.
علیمرادلو سومین نکته را توسعه محصول عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی شرکت‌های خارجی وارد ایران شوند توسعه و تنوع محصولات محقق خواهد شد. این در حالی است که چند سالی است که مردم از نبود تنوع در خودروهای تولید داخل گلایه دارند.وی تصریح کرد: چهارمین موضوع مثبت که بواسطه لغو تحریم‌ها رخ خواهد داد توسعه  صنعت قطعه‌سازی است. خودروسازان که طی سال‌های اخیر در تأمین برخی از قطعات خودرو مشکل داشتند می‌توانند براحتی خریدهای خود را انجام دهند.
مشاور وزیر صنعت پنجمین نکته را در کاهش هزینه‌های خودروسازان دانست و تصریح کرد: با لغو تحریم‌ها هزینه‌های اضافی از دوش خودروسازان برداشته خواهد شد و منابع آزاد شده می‌تواند در بخش تحقیق و توسعه هزینه شود. وی موضوع پایانی را در موضوع ارتقای کیفیت خودروهای داخلی عنوان و خاطرنشان کرد: به علت تحریم‌ها قطعه سازان چینی که محصول آنها کیفیت بالایی ندارد، جذب ایران شدند که با برداشته شدن تحریم‌ها خودروسازان می‌توانند با شرکت‌های معتبر و بنام همکاری کنند. این امر در نهایت منجر به تولید کیفی خودروها در بازارایران خواهد شد.
علیمرادلو درپایان تأکید کرد: برندهای متعددی به ایران خواهند آمد و خودروسازان از این پس حق انتخاب دارند. براین اساس توصیه می‌کنم شرکت‌های معتبر را برای شراکت انتخاب کنند. اگر هم شرکت‌های فرانسوی می‌خواهند به ایران بیایند خودروسازان دیگر نباید تحت لیسانس با آنها همکاری کنند.
 قرارداد با پژو بزودی امضا می‌شود
«هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره توافق هسته‌ای و اینکه چه تأثیری بر صنعت خودرو ایران می‌گذارد، گفت: گشایشی که براساس توافق هسته‌ای صورت گرفت می‌تواند باعث رشد و تعالی صنعت خودرو ایران شود. طی چند سال اخیر خودروسازان داخلی با مشکلات متعددی روبه‌رو شدند به نحوی که تولید خودرو حدود 60 درصد کاهش یافت. البته از اواخرسال 92 نیز به رغم فشارها بخشی از کاهش تولید جبران شد.
وی افزود: طبق سند چشم انداز 20ساله ایران باید رتبه اول خاورمیانه در تولید خودرو را به دست بیاورد، لذا برای دستیابی به این هدف باید مشارکت با خودروسازان خارجی و توسعه محصول مدنظر قرار گیرد.خوشبختانه از سال گذشته مجموعه ایران خودرو مذاکرات خود را با شرکت‌های خارجی آغاز کرد و اکنون برخی از آنها به مراحل پایانی رسیده است.
یکه زارع ادامه داد: در مقطع فعلی قرارداد ایران با پژو نهایی شده است و بزودی امضا خواهد شد که البته این شرکت فرانسوی با توجه به شرایط جدیدی که وزارت صنعت تعیین کرده است وارد ایران خواهد شد. در این راستا استفاده از بازار صادراتی پژو، سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه محصول جزو توافق‌های صورت گرفته است.وی متذکر شد: همکاری ایران خودرو با رنو هم آغاز شده است. این مجموعه نیز در تولید خودرو با ایران خودرو مشارکت فعالی خواهد داشت. برند سوزوکی نیز که از قبل با ما همکاری داشته است بواسطه توافق روابط خود را توسعه خواهد داد و محصولات مشترک با این شرکت‌ها تولید می‌شود.
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه مذاکره با یک شرکت خودروساز آلمانی برای همکاری مشترک به مراحل پایانی خود رسیده است، گفت: با اضافه شدن این شرکت اروپایی چهار خودروساز خارجی با ایران همکاری خواهند کرد که این امر نشان می‌دهد بازار ایران برای کشورهای مختلف بسیار جذاب است.
وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای قدرت چانه زنی ما را افزایش خواهد داد، افزود: طی ماه‌های آینده از سوی خودروسازان خارجی درخواست‌های جدید خواهیم داشت.ایران با شرکت‌هایی همکاری خواهد کرد که آنها قصد سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند. دیگر نمی‌خواهیم  مانند سال‌های گذشته تنها به تولید خودرو بپردازیم.  وی افزود: به صلاح صنعت خودرو نیست که مجدداً تحت لیسانس خودروسازان فرانسوی به تولید خودرو ادامه دهد. ما باید به دنبال مشارکت باشیم، به گونه‌ای که هدف تولید و توسعه محصول باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا