سود عملیاتی رنو در نیمه اول سال 2015 به میزان 47 درصد رشد کرد و به 1.07 میلیارد یورو (1.17 میلیارد دلار) رسید که اندکی کمتر از 1.08 میلیارد یوروی مورد پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ بود. در مقابل درآمدی که پژو برای نیمه اول امسال گزارش کرد بیش از سه برابر افزایش داشت و به 1.42 میلیارد یورو رسید.
با اینکه سهم بازار رنو در اروپا به کمک مدلهای جدیدی مانند شاسی بلند قاجار رشد کرده اما سودآوری این شرکت چندان که انتظار میرفت، بهبود نیافته است. حاشیه عملیاتی در بخش خودروی رنو در نیمه اول به 3.1 درصد رسید که کمتر از 3.4 درصد مورد پیش بینی جی پی مورگان و حاشیه عملیاتی پنج درصد پژو بود.
ارزش سهام رنو در پی انتشار نتایج مالی این شرکت در پاریس حداکثر 8.3 درصد سقوط کرد و به 82.87 یورو رسید که بزرگترین کاهش از اول نوامبر سال 2011 به این سو بود. کاهش مذکور رشد ارزش سهام رنو در سال جاری را به 38 درصد محدود کرد و ارزش بازار این شرکت را به 24.6 میلیارد یورو رساند.
این خودروساز فرانسوی در تلاش برای بالا بردن سود از طریق حضور بیشتر در بازارهای نوظهور است اما استراتژی کارلوس قصن، مدیرعامل رنو به موانعی از جمله مشکلات اقتصادی در برزیل، آرژانتین و روسیه برخورد کرده است.
نیسان که 43 درصد آن متعلق به رنو است، در سه ماهه منتهی به ژوئن عملکرد بهتری نسبت به این شرکت داشت. درآمد خالص این خودروساز ژاپنی به کمک فروش در آمریکا، 36 درصد رشد کرد.
رنو و نیسان پس از اینکه دولت فرانسه به افزایش حق رای در این خودروساز فرانسوی اقدام کرد، ساختار اتحادشان را بازبینی کرده اند. نیسان که 15 درصد سهم در رنو دارد و سودآورتر است در حال حاضر در شریک خود حق رای ندارد.
رنو که با دایملر هم همکاری دارد، اوایل ماه جاری نرخ رشد مورد پیش بینی برای فروش جهانی خودرو را یک تا دو درصد کاهش داد اما همچنان اهداف مالی کل سال را تغییر نداده و حاشیه عملیاتی بالاتر از 3.9 درصد سال 2014 را هدف گرفته است.
بهبود تقاضا در اروپا تا اندازه ای کاهش فروش رنو در روسیه و آمریکای لاتین را جبران کرد و به این شرکت کمک کرد رشد 0.7 درصدی فروش در نیمه اول امسال را تجربه کند و 1.38 میلیون خودروی سواری و کامیون تجاری فروخت. اروپا 62 درصد از فروش رنو را تشکیل داد که بالاتر از 57 درصد در سال گذشته بود.