فراخوان عمومی اوباما براي حمايت از توافق

مهدي دل روشن
دکتر حقوقدان که مرد شماره یک ایالات متحده محسوب می شود هر روز که می گذرد عرصه را بر جمهوریخواهانی که ساز مخالف در مقابل توافق هسته‌ای با ایران را کوک کرده اند، تنگ‌تر می کند. جدیدترین حرکتی که اوبامای بلند قامت برای «ناک‌اوت» کردن اعضای جمهوریخواه کنگره در نظر گرفته، دادن یک فراخوان عمومی است او از مردم و کارشناسان و سیاستمداران موافق توافق در ایالات متحده خواسته است  تا کنگره چی‌های مخالف توافق را مجاب کنند که دست از سنگ‌اندازی در مقابل «توافق قرن» بردارند.
در واقع رئیس جمهور اوباما  با اشاره به هزینه ده‌ها میلیون دلاری تبلیغات مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا، از گروه‌های موافق توافق خواسته تا صدایشان را به گوش کنگره چی‌های دلواپس برسانند.
فرمانده کل قوای آمریکا ، پنجشنبه  شب در یک کنفرانس تلفنی با گروه‌های موافق توافق هسته‌ای با ایران تلاش کرد حمایت فراوانی را از توافق هسته ای ایران کسب کند.
اوباما گفت: هم اکنون مخالفان این توافق در دفاتر کنگره حضور گسترده‌ای پیدا کرده‌اند،گروه‌های مخالف توافق از جمله آیپک، 20 میلیون دلار هزینه تبلیغات تلویزیونی کرده اند تا به اعضای کنگره فشار وارد کنند. سکاندار آمریکای 2015 همچنین گفت: ایران تحت این توافق هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. اوباما اعلام کرد بسیاری از منتقدان این توافقنامه افرادی هستند که با هر گونه توافقی با ایران مخالفند. رئیس جمهور آمریکا همچنین با گوشزد کردن این نکته که بیشتر رهبران جهان از این توافقنامه حمایت می کنند، گفت:
« این توافق شامل رژیم سختگیرانه بازرسی‌هاست که در صورت نقض مفاد توافقنامه هسته ای از سوی ایران، می توان به نقض توافق توسط تهران پی برد.» او با اشاره رفتن انگشت خود به سمت کنگره چی ها این گونه صحبت های خود را ادامه داد: « رد این توافقنامه سبب مطرح شدن گزینه نظامی برای ممانعت ایران از توسعه تسلیحات هسته‌ای می شود.»
اوباما با آب و تاب بیشتری به صحبت‌هایش ادامه داد: « گروه‌هایی که مخالف جنگ با عراق بودند تنها زمانی که دیگر دیر شده بود صدایشان درآمد. در نبود صدای شما، شاهد بلند شدن همان صداهایی خواهیم بود که ما را به جنگ با عراق کشاند.»
مرد شماره یک ایالات متحده  گفت که همه توجیهات علیه توافق یا نادرست است و یا بر این فرض که آمریکا می توانست توافق بهتری کسب کند و ایران را از برنامه صلح آمیز هسته‌ای منصرف می‌کرد،  مبتنی است. از طرف دیگر جاش ارنست ، سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرد که از هزاران تن از مردم که در شمار زیادی از گروه ها عضویت دارند دعوت شده تا به کمپین حمایت از توافق هسته ای با ایران بپیوندند.
طی روزهای اخیر وزرای درگیر در مذاکرات هسته‌ای از جمله وزاری خارجه، انرژی و خزانه داری آمریکا چندین بار در کمیته های داخلی کنگره آمریکا حضور یافته و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند.
کنگره آمریکا تا 17 سپتامبر فرصت دارد تا درباره توافق  ایران و کشورهای 1+5 تصمیم گیری کند. اوباما گفته است هر گونه تلاشی برای بر هم زدن توافق را وتو خواهد کرد. به هر حال، همان طور که در شماره‌های پیشین توضیح دادیم، کنگره عملاً نخواهد توانست کاری از پیش ببرد چرا که هم قطعنامه شورای امنیت به تصویب رسیده است و هم اوباما می تواند از حق وتو استفاده کند. در واقع کنگره چی های دلواپس فقط مشغول یک سرگرمی هستند تا مثلاً بگویند جزیی از قاعده بازی هستند! به هر ترتیب طی روزهای آتی، «توافق قرن» وارد فاز اجرایی خواهد شد و هرکس، سوار این قطار صلح نشود نامش تا همیشه تاریخ در کنار مفهومی چون جنگ طلبی قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا