تونر: کري در نشست سه جانبه به تشريح ديدگاهها درباره سوريه پرداخت

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صداوسیما، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: نشست سه جانبه روز دوشنبه وزرای خارجه روسیه، آمریکا و عربستان سعودی درباره سوریه نخستین نشستی بود که در این قالب و به منظور بررسی مسایل مربوط به سوریه برگزار شد. آنها درباره تهدید های پیش روی مردم سوریه به علت تقویت نیروهای افراطی و لزوم انتقال قدرت هدفمند با هدف حمله متحدانه برضد داعش (گروه تکفیری صهیونیستی ) توافق کردند. کری در این دیدار به تصریح دیدگاه آمریکا پرداخت که رژیم اسد موجب تقویت رشد گروه داعش و نیز تقویت حضور جنگجویان خارجی شده است و تصریح کرد که اسد در آینده سوریه هیچ نقشی ندارد. وی همچنین بر تعهد ائتلاف ضد داعش در حمایت از جنگجویان ضد داعش در سوریه تاکید کرد.
تونر افزود: ما به طور کلی معتقدیم که راه حل سیاسی تنها راه برای پایان دادن به بحران کنونی و خون ریزی در سوریه است و این موضوع اصلی نشست سه جانبه در دوحه بود و تمرکز تلاش های آتی در مسیر رو به جلو نیز همین خواهد بود.
مارک تونر اضافه کرد: هیچکس این مسئله را رد نمی کند که شرایط در شمال سوریه بسیار پیچیده است. ما شاهد حضور نیروهای عرب سوری و نیز نیروهای کرد سوریه هستیم که برضد داعش می جنگند. برخی از آنها توسط آمریکا یا دیگر نیروها آموزش داده شده اند و نشان داده اند که در عقب راندن داعش از منطقه نیز موثر بوده اند. ما بار دیگر اعلام می کنیم که از این نیروها با حملات هوایی حمایت می کنیم و همچنین اگر هریک از این گروهها مورد تهدید داعش قرار گیرد مورد حمایت ما خواهد بود. با این حال ما به طور کلی خواستار راه حل سیاسی هستیم و راه حل سیاسی را تنها راه حل و فصل بحران در سوریه قلمداد می کنیم. وی گفت :شرایط در سوریه به شدت نامشخص است. همه گروههایی که با داعش در سوریه در حال جنگ هستند بر این باورند که این گروه تهدیدی قابل توجه برای منطقه است و به رغم اینکه ما می دانیم که شرایط تا چه اندازه پیچیده است اما همه این گروهها و نیز ائتلاف ضد داعش هم نظر هستند که باید داعش از منطقه بیرون رانده شود.
تونر درپاسخ به سئوال یک خبرنگار درباره گزارشهایی که به تازگی درباره تلفات صدها غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف ضد داعش صورت گرفته است، گفت: ما این گزارش ها را مشاهده کرده ایم و در حال بازرسی آنها هستیم و آن ها را بسیار جدی تلقی می کنیم و به شدت در تلاش برای کاهش تلفات غیرنظامیان هستیم. ما زمانی که این گونه گزارشها را دریافت می کنیم به طور معمول آنها را با دیگر نهادها از جمله وزارت دفاع نیز به شراکت می گذاریم و به شدت آنها را بررسی می کنیم. وی با اعتراف به اینکه در گزارش های منتشر شده اختلافات زیادی آماری وجود دارد، گفت: به همین دلیل است که بررسی این گزارش ها را آغاز کرده ایم. تونر گفت با این حال ما به شدت بر این باوریم که حفاظت از جان غیرنظامیان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
خبرنگار پرسید اختلاف زیادی میان گزارشی که به تازگی منتشر شده است و آماری که نهادهای دولت آمریکا منتشر کرده اند وجود دارد که تونر پاسخ داد: بله اختلافاتی وجود دارد و درست به همین دلیل است که در تلاشیم ببینیم آمار واقعی چیست.
تونر درباره کمک های آمریکا به آوارگان عراقی گفت: این کمک ها از طریق کمیساریای عالی آوارگان ملل متحد، یونیسف و دیگر سازمان بین المللی مهاجرت و دیگر سازمان های بین المللی صورت می گیرد. این کمک ها شامل آب آشامیدنی، کمک های درمانی، پناهگاه به صدها هزار آواره عراقی در منطقه و نیز اسکان اقلیت ها در مناطق مختلف منطقه است. وی ادامه داد: کمکی که آمریکا در نوبت کنونی اختصاص داده است، شصت و دو میلیون دلار و این مبلغ در مجموع چهارصد و هفتاد و هفت میلیون دلار است. وی اضافه کرد: به این ترتیب این مبلغ، آمریکا را به نخستین کشور کمک کننده به عراق تبدیل می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا