اقتصادیخواندنی

سفارش ایران برای ساخت 90 هواپیما

طی روزهای گذشته، سرپرست سازمان هواپیمایی کشور، از تصمیم ایران برای خرید سالانه 80 تا 90 هواپیما سالانه خبر داده است.

بر همین اساس، دو شرکت بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه به عنوان اصلی ترین شرکت‌های تأمین‌کننده این تعداد هواپیما اعلام شده‌اند.

در حال حاضر آمارهای رسمی از شرایط نسبتا نامطلوب سن هواپیماهای داخل کشور حکایت دارند.

هم اکنون حدود 240 هواپیما در خطوط هوایی ایران مشغول به کار هستند که سن متوسط آنها حدود 21 سال اعلام شده است.

بر اساس اعلام منابع رسمی به طور متوسط یک سوم از این تعداد هواپیما در شرایط عادی به دلیل حضور در بخش های تعمیرات غیر فعال هستند.

از سوی دیگر 14 ایرلاین در ایران فعالیت می کنند که مهمترین این شرکت ها ایران ایر، آسمان و ماهان اعلام شده اند.

بنا به گزارش 7/24 وال استریت، در حال حاضر 5 فروند هواپیمای غول پیکر بوئینگ 747 در ایران همچنان مشغول فعالیت هستند که عمر متوسط آن ها معادل 36 سال ارزیابی شده است.

بر همین اساس و بر مبنای این میزان عمر متوسط، از 84 شرکت هوایی که هنوز در جهان از بوئینگ 747 استفاده می کنند، از نظر عمر متوسط ایران ایر در رده 79 قرار دارد.

یکی دیگر از هواپیماهای اصلی خطوط هوایی ایران ایرباس A300 است که عمر متوسط این ناوگان نیز حدود 30 سال ارزیابی شده است.

با توجه به تصمیم ایران برای نوسازی و اعلام نیاز به خرید سالانه 80 تا 90 هواپیما از سوی مقامات هواپیمایی کشوری، باید دید که شرایط خرید هواپیما از این دو شرکت چه شرایطی دارد.

دو شرکت بوئینگ و ایرباس در مجموع سالانه حدود 1300 هواپیما در جهان تولید می کنند اما میزان سفارشات ثبت شده از سوی دیگر خریداران بین المللی برای این دو شرکت بسیار بالا بوده و پیش‌بینی می‌شود دو شرکت برای تکمیل تعهدات خود برای سفارشات ثبت شده به حدود 10 سال زمان نیاز داشته باشند.

این بدین معناست که  در صورت ثبت سفارش از هم اکنون، ایران باید حدود 7 سال برای دریافت اولین فروند از هواپیماهای خریداری شده از سوی این دو شرکت در صف انتظار باقی بماند.

بر اساس آمارهای موجود، این دو شرکت در شرایط کنونی سفارش ساخت حدود 10 هزار فروند هواپیما را برای سال های آینده در یافت کرده اند.

به گزارش اویشین نالج، شرکت های هواپیماسازی بومباردیر کانادا، امبرائر برزیل و توپولوف روسیه بعد از بوئینگ و ایرباس بزرگ‌ترین شرکت های تولید هواپیما در جهان هستند که می‌توانند بخشی از نیاز ایران به هواپیماهای تازه نفس را تأمین کنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا