قصور سازمان بهزیستی سبب پزشکی شدن ساختار این نهاد شده است

فاطمه آلیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی برای بهتر زیستن تاسیس شده است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی برای ساماندهی خانواده های آسیب دیده، زنان سرپرست خانوار، معتادان و معلولان تشکیل شد اما به مرور زمان و با تغییر دولت ها وظایفی از این سازمان نادیده گرفته شد و در عوض اختیارات دیگری بدان محول گشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از وظایف وزات بهداشت و درمان به سازمان بهزیستی محول شده، در حالی که منطقا و قانونا وظیفه وزات بهداشت، “درمان” است؛ حتی درمان هایی مانند انجام معالجات ژنتیکی برای جلوگیری از معلولیت و یا رفع نیازهای بهداشتی و پزشکی مربوط به معلولان هم بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد با توجه به هم پوشانی وظایف سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان، قصور پیش آمده از سوی سازمان بهزیستی در طول زمان شکل گرفته است زیرا مدیران مختلف با بی توجهی به ساختار سازمانی، گروه های هدف و میزان بودجه به سمتی پیش رفتند که نهایتا بخشی از شمولیت سازمان بهزیستی از جمله حمایت از زنان سرپرست خانوار، زنان و کودکان بی سرپرست و ساماندهی خانواده های مستضعف به کمیته امداد امام خمینی(ره) واگذار شد.

آلیا گفت: بخشی از خدمات پزشکی هم به عهده وزارت بهداشت گذاشته شد، با این اقدامات در آینده نزدیک ساختار سازمان بهزیستی به طور کلی از بین خواهد رفت، مگر اینکه مدیران سازمان بهزیستی فعال تر عمل کنند، این در حالی است که بسیاری از انتظارات سازمان تنها در مصاحبه های رسانه ای خلاصه شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به اینکه واگذاری برخی از وظایف وزارت بهداشت بر سازمان بهزیستی، پذیرفتنی است، گفت: ایجاد ساختار مستحکم و شفاف سازی در مورد مسئولیت ها و شناسایی گروه هدف بر عهده سازمان بهزیستی است که متاسفانه در آن کوتاهی شده است.

وی افزود: پیگیری موکد برای لایحه اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان در مجلس نیز برای شفاف سازی وظایف سازمان بهزیستی است، این قانون وظایف سازمان بهزیستی را از وظایف کمیته امداد امام خمینی(ره) و وزارت بهداشت و درمان مجزا می سازد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه عدم مشخص شدن وظایف و اختیارات سازمان بهزیستی، ممکن است مشکلات آماری و بودجه ای را به وجود آورد، تصریح کرد: عدم شفاف سازی وظایف سازمان بهزیستی سبب وارد آمدن خلل در بودجه این سازمان خواهد شد بدین صورت که انتظارات وسیع از این سازمان در مقابل بودجه اندک قرار می گیرد.

آلیا در ادامه تاکید کرد: متولی اصلی کوتاهی در این امر، سازمان بهزیستی است چراکه مجلس بارها اعلام کرده است که سازمان بهزیستی خلاءهای قانونی خود را مطرح کنند تا اشکالات قانونی برطرف شود، در غیر این صورت این اصلاحات باید در مجموعه دولت از جمله وزارت بهداشت و درمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام گیرد.

وی با اشاره به هم پوشانی وظایف سازمان بهزستی و وزارت بهداشت و پزشکی شدن ساختار سازمان بهزیستی، گفت: نابسامانی پیش آمده در سازمان بهزیستی سبب افزایش فشار بر مردم شده است، در واقع اشکالی که بین وزارت بهداشت و درمان با سازمان بهزیستی پیش آمده، اجرای اهداف سازمان بهزیستی را با خلل مواجه ساخته است، به عنوان نمونه در وزارت بهداشت وظیفه ای برای پذیرش بیماران روانی در بیمارستان ها دیده نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، یادآور شد: خوشبختانه وزیر بهداشت و درمان قبول دارد که بسیاری از مسائل سازمان بهزیستی، در حوزه وظایف وزارت بهداشت است اما چون این اختیارات واگذار نشده، پیگیر پذیرش وظایف بیشتر برای خود نیست؛ در واقع سازمان بهزیستی باید با مشخص کردن وظایف و اختیارات وزارت بهداشت به دنبال پیگیری موضوع باشد.

رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس تاکید کرد: پس از تعیین اختیارات توسط ریس سازمان بهزیستی، دو وزیر بهداشت و درمان با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به بررسی موضوع بپردازند و پیش از این، شایسته نیست سازمان بهزیستی تنها به ایراد گلایه بپردازد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، زاهدی‌اصل رییس انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران گفته است: ساختار و محتوای اولیه سازمان بهزیستی، اجتماعی و فرهنگی بود اما متاسفانه در حال حاضر و در گذر زمان این ساختار به سمت محتوای پزشکی و با مدیریت پزشکان و نگاه حاکم پزشکی پیش رفته است حال آنکه ناتوانی بهزیستی در اجرای وظایفش نیز نتیجه همین تغییر محتوا از «اجتماعی» به سمت «پزشکی»  بود./

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا