عطر لیلا اوتادی می زنی یا تراکتورسازی؟
اگر این روزها از عطر کسی خوش تان آمد و از او پرسیدید: «اسم عطرتون چیه؟» و در جواب شنیدید: «لیلا اوتادی»، فکر نکنید شوخی می کند یا سوال تان را متوجه نشده. این اسم عطر جدیدی است که قرار است به زودی به بازار- البته اول به بازار امارات و بعد به بازار ایران- بیاید.
چهاردهم مردادماه بود که لیلا اوتادی، هنرپیشه سینما در اینستاگرامش این خبر جالب را داد. اینکه یک شرکت تولیدکننده عطر، رایحه ای را به اسم او تولید کرده و قرار است شیشه های جدید عطر با نام لیلا اوتادی به بازار بیاید. اوتادی در اینستاگرامش نوشته بود: «خوشحالم در روز تولدم به اطلاعتون برسونم که یک سال پیش، از طرف کمپانی تولیدکننده عطر در فرانسه و امارات (temptation) با من تماس گرفتن و پس از جلسه ای که با نماینده خاورمیانه کمپانی، آقای رضا عطار تقی پور داشتیم، پیشنهادشون برای تولید عطر به نام من برای طرفداران عزیزم رو پذیرفتم، اینکه پروسه پیش تولد و تولید عطرها با دو رایحه کاملا متفاوت و دیزاین جذاب یک سال به طول انجامید، حساسیت من برای هرچه بهتر شدن عطرها و دقت نظر و جلسات متمادی با شرکت بود.
کمپانی محترم درصدد است که پس از اطلاع رسانی به شما عزیزان به زودی این دو عطر رو در بازار امارات و سپس ایران و کشورهای همسایه در دسترس شما خوبان قرار بدن. امیدوارم حاصل زحمات این دوستان عزیز رو دوست داشته باشین. دوستون دارم.»
اوتادی قبلا هم از علاقه اش به عطر صحبت کرده بود. اینکه برای هر مراسمی عطر مناسب همان مراسم را استفاده می کند: «همان طور که هر لباسی مخصوص مراسم به خصوصی است، موارد استفاده عطرها هم در مراسم مختلف با هم فرق می کند. خیلی کم پیش می آید که در مراسمی رسمی از عطری کاملا اسپرت که بویش مشخص است، استفاده شود.»
او بیشتر عطرهای گرم دوست دارد ولی به نظر می رسد دو رایحه ای که به نامش ساخته شده، هم گرم باشد و هم خنک. اوتادی به غیر از نوشته ای که در اینستاگرامش پست کرده، توضیح بیشتری درباره این عطر نداده. هرچند تصویر عکسی را که نام خودش روی آن حک شده، زیر این خبر منتشر کرده، اما بعضی ها خیلی حرف های او را باور نکرده اند و این عکس و نوشته ها را بازارگرمی می دانند.
بعد از انتشار خبر تولید عطر به نام لیلا اوتادی، گفته شد او اولین ستاره ایرانی است که صاحب برند می شود. اما این طور نیست. بین هنرمندان ایرانی اولین عطر به نام هدیه تهرانی زده شده است. سال 1388 بود که خبر دادند یک عطر جدید فرانسوی به نام هدیه تهرانی تولید می شود. کمپانی Robertet عطر Love foe ever، (عشق برای همیشه) را در شیشه های صورتی به نام هنرپیشه ایرانی زد. این کمپانی پیش تر عطرهایی را به نام هنرپیشه های هالیوودی زده بود.
ورزشی ها تا به حال عطری به نام خودشان نداشته اند اما به نام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال عطرها و اسپری های زنانه و مردانه تولید شده است و در حال حاضر در بازار هم موجود است. شرکت اماراتی Sapil شرکتی است که به نام این دو باشگاه عطر زنانه و مردانه زده است. قبلا قرار بود استقلال عطر مردانه و پرسپولیس عطر زنانه داشته باشد اما بعدها این محدودیت برداشته شد.
خوشبوکننده دیگری هم به نام پرسپولیس تولید می شود. اسپری بدن پرسپولیس که هم رایحه زنانه دارد و هم مردانه به قیمت 12 هزار تومان فروخته می شود. حامد صفری، مدیرعامل شرکت رایحه پردازان پیشتاز می گوید: «دوره ای که رویانیان در پرسپولیس بود با شرکت صدرا سیستم پاسارگاد قرارداد بستیم. آن موقع قرار بود عطر پرسپولیس را تولید کنیم اما دو سال است که اسپری زنانه و مردانه را به این نام تولید می کنیم. البته قرار است به زودی عطرهای زنانه و مردانه ای هم به این نام به بازار بیایند.»
این شرکت به برندهای ورزشی علاقه دارد. صفری از تولیدات عطرهایی به نام استقلال و تراکتورسازی هم خبر می دهد: «برای استفاده از نام پرسپولیس که خیلی دردسر داشتیم. چند صد میلیون هزینه کردیم ولی الان تجربه مان بالاتر رفته و راحت تر می توانیم کار انجام دهیم. می خواهیم عطرهایی را هم به نام استقلال و تراکتورسازی تولید کنیم.» اسپرهای این شرکت به نام پرسپولیس Red Love تولید می شود.
با این تولیدات شاید از این به بعد تشخیص طرفداران این تیم ها راحت تر باشد. پرسپولیسی ها، استقلالبی ها و تراکتوری ها عطر خاصی برای خودشان دارند اما باید دید هواداران از این عطرها استقبال می کنند یا نه. البته طرفداران لیلا اوتادی هم فراموش نشوند. آنها با استفاده از این عطر می توانند علاقه و ارادت شان را به این هنرپیشه نشان دهند.
هواپیما و نودل به نام پرسپولیس
باشگاه پرسپولیس به جز عطر چند محصول دیگر هم به نامش داشت. هفت هشت سال قبل نوشابه های انرژی زایی به نام استقلال و پرسپولیس (اس پاور و پرس پاور) تولید شد اما بدون اینکه کسی از سرنوشت این نوشابه ها باخبر شود، تولیدش متوقف شد. با این حال در دوره ای که محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بود، تعداد محصولات این باشگاه قابل توجه بود. مهمترین چیزی که اسم پرپسولیس روی آن حک شد، هواپیما بود. هواپیمایی که به رنگ پیراهن پرسپولیس رنگ شده بود و آرم و اسم باشگاه را داشت. حتی لباس مهمان داران هم به رنگ لباس بازیکنان بود.
این خبر را خیلی ها باور نکردند و مدعی شدند عکس ها هم فتوشاپی بوده. اما حسین قدوسی که در آن دوره مدیر روابط عمومی باشگاه بود، می گوید: که خودش و چند نفر از خبرنگاران سوار این هواپیما شده اند: «این هواپیما یکی از هواپیماهایی بود که رد زمان تحریم بابک زنجانی وارد کرده بود. کلی برای آن هزینه کرد و رنگش را تغییر دارد. لوگو و اسم باشگاه را روی هواپیما زدند. من خودم با رویانیان و یکی از دوستان او، سه نفر از سردبیران بخش های ورزشی خبرگزاری ها و یک خبرنگار سوار این هواپیما شدیم. سه شنبه ها از مشهد به نجف پرواز داشت. ما به نجف و از آنجا هم به کربلا رفتیم.
هواپیما ایرباس بزرگی بود که گنجایش سیصد مسافر را داشت.» این هواپیما متعلق به قشم ایر بود. قرار بود بعضی از پروازهای تیم با این هواپیما انجام شود اما در روزهای دیگر مسافران عادی را جا به جا می کرد.
طبق قراردادی که رویانیان با بابک زنجانی داشت به همه مسافران این هواپیما پکیج باشگاه، لباس، کلاه و شال هواداری داده می شد. هر مسافری هم که درخواست می کرد، سریع برایش کارت هواداری صادر می شد. بعد از رفتن رویانیان این قرارداد هم فسخ شد. می گویند چون رنگ کردن هواپیما کار راحتی نیست احتمال دارد ه هنوز این هواپیما با همان لوگو و اسم پرسپولیس در پروازهای قشم ایر باشد.
در دوره رویانیان پرسپولیس علاوه بر هواپیما شبکه ماهواره ای هم داشت. این شبکه که فقط اسم پرسپولیس را داشت، خیلی دوام نیاورد. گفته می شود شرط رویانیان برای بابک زنجانی این بود که مسائل اخلاقی در این شبکه رعایت شود.
شبکه پرسپولیس فقط فیلم سینمایی نمایش می داد اما در بعضی از فیلم ها صحنه هایی که نباید پخش می شد، پخش شد و رویانیان همان موقع قرارداد را به هم زد.
نزدیکان به باشگاه راه آهن می گویند بعضی از بازی های تیم فوتبال این باشگاه هم از این شبکه پخش می شد، چرا که مالکیت این باشگاه به نام بابک زنجانی بود. می گویند اعتراضات صداوسیما، به کل این شبکه را تعطیل کرد.
همان زمان نوشابه های انرژی زا هم به نام پرسپولیس و استقلال تولید می شد اما تولید این محصول هم خیلی دوام نیاورد. مزه عجیب این نوشابه خبرنگارانی را که در جلسه رونمایی بودند، مشکوک کرد. پیگیری های خبرنگاران حوزه بهداشت و سلامت هم مشخص کرد این نوشابه استاندارد نیست و همین باعث شد تا تولید آن قطع شود: نودل لیوانی هم خوراکی ای بود که به نام این دو باشگاه برای بچه ها تولید می شد.