مهر بخشش بر یک پرونده قصاص در فیروزآباد

همین‌که می‌بخشی، پر می‌شوی از لذت، حس می‌کنی بالاتر از زمین هستی و رها شده‌ای از بند، راحت‌تر گام بر می‌داری و پرده نخوت و تکبر از مقابل چشمت کنار می‌رود تا وسعت دید پیدا کنی و به ابتدای درک انسانیت برسی. بخشش، همواره از نیکوترین خصیصه‌های بشر بوده و هست، عبور از آن‌چه می‌دانی حق مسلم است و رضایت به این‌که همه بدانند، بی‌چشم‌داشتی، بخشیده‌ای و هرچه این بخشش بزرگتر باشد، استمرارش به‌واسطه وسعت لذتی که درون انسان ایجاد می‌شود، امکان‌پذیرتر خواهد بود. بخشیدن حق قصاص، از بهترین بخشش‌ها است، گذشتن از حق گرفتن جان انسانی که جانی را گرفته است و حالا سرنوشت او، در دست تو قرار دارد.

این‌بار هم دراقدامی انسانی و کریمانه، پرونده‌ای دیگر از پرونده‌های قتل نفس با مهر بخشش، بسته شد. پرونده‌ای که بزرگ‌منشی بزرگان ایل بزرگ قشقایی در شهرستان فیروزآباد و تلاش‌های شوراهای حل اختلاف و بخشش اولیاء دم، عامل ختم آن بر مسیر خیر بود.

وقتی یک خانواده از حقوق مسلم خود، می‌گذرند، کلامی پاسخگوی بزرگی کار آنان نیست، مگر سپردن کار به‌دست خداوندی که بخشش را بزرگترین خصلت انسان‌های نیک، قرار داد و اجر آن را نزد خود محفوظ داشت.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان فارس با اشاره به اقدام خداپسندانه و انسانی خانواده عشقی در شهرستان فیروزآباد، گفت: این خانواده با عفو خود، باقیات و صالحاتی را برای خود ذخیره کرد که جایگزینی ندارد.

حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی در مراسم بزرگداشت این اقدام خیرخواهانه و نیک، گفت: این رفتارها و چنین خانواده‌هایی می‌توانند الگوی همه باشند؛ چراکه آنان در مسیر ترویج کلام حق حرکت کردند.

وی با بیان این‌که «خانواده یاد شده، در اقدامی بزرگ، به ایجاد دارالقرآنی به‌نام فرزندشان، اهتمام ورزیده‌اند»، گفت: در اعتقادات دینی ما به‌عنوان یک مسلمان و پیرو اهل بیت(ع) تاکید شده که اگر فردی نسبت به رنج دیگران بی تفاوت باشد، در اصل مسلمانی او تردید وجود دارد.

وی با اشاره به این کلام حضرت امیرالمومنین(ع) که می‌فرمایند”اَلعَفوُ تاجُ المَکارِمِ” خاطرنشان کرد: بی‌تردید گذشت صدر مکارم و فضائل اخلاقی و تاج و تزئین رفتارهای نیکو محسوب می‌شود و خانواده مرحوم عشقی، با گذشت کریمانه خود، این حدیث را در عمل معنا کردند.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: اگر بخشش و گذشت سرلوحه کار همه ما قرار گیرد، بسیاری از مشکلات خاتمه پیدا می‌کند و از بروز بسیاری از معضلات پیشگیری خواهد شد، به همین دلیل در دین اسلام بر صبر، تحمل و بردباری تاکید شده است.

وی تاکید کرد: بخشیدن خطاهای کوچک انسان‌ها در اجتماع، هم لذت و عزت دنیایی را برای فرد کریم به‌دنبال دارد و هم زمینه توسعه حسنات را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به ضرورت طرح موضوع ترویج فرهنگ صلح و سازش در شورای فرهنگ عمومی شهرستان فیروزآباد، خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای پشتوانه‌ای قوی در زمینه صلح و سازش و رفع اختلافات است.

معاون قضائی دادگستری فارس بزرگان ایل قشقایی را ظرفیتی بزرگ در زمینه ترویج حسن اخلاق و بخشیدن خطاها و زمینه‌سازی صلح و سازش در بسیاری از پرونده‌ها دانست و گفت: امیدواریم که در تمام خطاهایی که منجر به طرح دعوی و شکایت در دستگاه قضائی می‌شود، شاهد رواج چنین رفتارهایی باشیم.

وی در عین حال با بیان این‌که «هنوز درصد مصالحه در شهرستان فیروزآباد با ظرفیت این شهرستان تناسب ندارد»، گفت: باید شوراهای حل اختلاف این شهرستان با بهره‌گیری از ظرفیت بزرگان فیروزآباد و طرح موضوع در شورای فرهنگ عمومی که امام جمعه محترم و فرماندار در آن عضویت دارند، در مسیر کاهش پرونده‌ها گام بردارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا