روحانی دنبال گرد و خاک سیاسی نیست

او همچنین در پاسخ به سؤال بعدی خبرنگار که پرسیده است «یعنی می‌گویید توجه بیش از حد به گشایش سیاسی از جانب نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب می‌تواند اجماع ملی را خدشه‌دار کند؟» تصریح کرده است: بله! نگاه شما باید بر اساس منطق برنامه‌ریزی باشد. حدّ فاصل بین تعادل و تندروی همین است…

*نکته قابل تأمل طرح شده در سخنان نجفی اگرچه از یکی از خصلت‌های رفتاری و سیاسی رئیس‌جمهور روحانی خبر می‌دهد اما بصورتی خواسته یا ناخواسته وجهی از رفتارهای رئیس‌جمهور را آشکار می‌کند که می‌توان آنرا اصلی‌ترین انگیزه چهره‌های جریان خاص برای «حملات محترمانه» به رئیس‌جمهور معرفی کرد.

آنها طی ماه‌های گذشته با رؤیت کرختی دولت نسبت به مطالبات سیاسی‌شان نظیر فک حصر از فتنه‌گران، عدم تغییر استانداران و وزرا، بی‌توجهی روحانی به مطالبه پسابرجامی «ایجاد گشایش سیاسی»! و نیز عدم توانایی دولت در رفع انزوا از لیدر جریان اصلاحات، هرگز نتوانسته‌اند عصبانیت خود را از این سرد بودگی پنهان کنند.

اظهار گزاره‌هایی نظیر «روحانی تنهاست»، «کابینه با روحانی همراه نیست»، «13 وزیر روحانی به بی‌تصمیمی و کندتصمیمی مبتلا هستند!» و… اگرچه ظاهراً از باب دلسوزی برای دولت تولید شده‌اند اما هر قوه عاقله‌ای به روشنی با رؤیت این مواضع عجیب و غریب درمی‌یابد که آنها به دَر می‌گویند برای شنیدن دیوار…

خصوصاً اینکه رئیس‌جمهور روحانی به تازگی از جانب یکی از اصلاح‌طلبان ستادی صریحاً مورد توهین قرار گرفت و یکی دیگر از اصلاح‌طلبان مبرّز نیز اخیراً در یک کنفرانس مطبوعاتی بصورتی عجیب اما مؤکد گفته است که اصلاح‌طلبان برای عبور از روحانی برنامه‌ای ندارند!

این در حالی است که اگرچه رئیس‌جمهور روحانی هرازگاهی با گفتن جملاتی مثل «قول‌هایم یادم نرفته»! و یا اظهارات جنجالی در جلسه استانداران، تلاش کرده است تا به مطالبات جریان سیاسی خاص نیز توجهی نشان دهد اما پر واضح آنکه اصلاح‌طلبان، منتظر رخدادهای ملموس و واقعی هستند و به حرف زدن قانع نیستند.

لذا این تعامل پاردوکسیکال که البته نجفی هم آب پاکی را روی دست آن ریخته و از این گفته است که روحانی اساساً اعتقادی به بلند شدن گرد و خاک ندارد، همچون جنینی است که در روزگار تولدش شاهد کنار گذاشتن تعارفات و حملات صریح‌تر از این جریان سیاسی خاص نسبت به رئیس‌جمهور روحانی و گفتمان اعتدال وی خواهیم بود.

با تمام این اوصاف اما به نظر می‌رسد برخی اظهارات طرح شده از جانب تنی چند از چهره‌های بلندپایه دولت، ایجاد کننده اصطکاک هستند و اگرچه ظاهراً دولت محترم اعتقاد ندارد این صحبت‌های سیاسی مصداق بلند شدن گرد و خاک محسوب می‌شوند اما باید دانست همین میزان اتلاف انرژی و ایجاد تقابل نیز می‌تواند به از دست رفتن میزانی از سرمایه‌های مختلف و ضربه به فضای همدلی و همزبانی منجر شود.

گفتنی است، روزنامه شرق نیز در سرمقاله اخیر خود با عنوان «ثبات علیه ثبات»، در همین رابطه نوشته است: استراتژی روحانی در قیاس با اصلاح‌طلبان فاصله‌ای بسیار دارد…روحانی به هیچ‌وجه حاضر نیست بر جامعه‌ای مواج مدیریت کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا