چه کسی خانه های خالی را شناسایی می کند

اما پس از آن به فراموشی سپرده شد و حالا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، پس از تصویب وابلاغ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم،از اجرای قانون دریافت مالیات برخانه‌های خالی از ابتدای سال ۹۵ خبر داده است .علی‌عسگری با اشاره به اینکه واحد مسکونی که مورد استفاده قرار نگرفته و یک سال از خالی بودن آن گذشته باشد، مشمول قانون دریافت مالیات خواهد شد و معتقد است با اجرای این قانون شاهد ساماندهی بازار مسکن تا حدی خواهیم بود.

براساس آخرین آمار اعلام شده حدود 1.6 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد اما حدود شش میلیون واحد مسکونی برای زوج‎های جوان نیاز است و در کنار آن نیازمندان دیگری نیز وجود دارند. بسیاری مسئولان دولتی و کارشناسان اجرای طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی را بدون هیچ تغییری دربازار مسکن عنوان می‎کنند و برخی دیگر بر این باورند که به چرخه افتادن خانه‎های خالی می‌تواند بازار را تاحدی کنترل کند و برخی را از احتکار مسکن بازدارد.

این طرح در زمان تصویب مخالفان و موافقان زیادی داشت . موافقان طرح معتقدند بعد از ناکارآمدی ابزارهای تعزیراتی و سایر موارد که از کارآیی لازم برای ایجاد آرامش در بازار اجاره برخوردار نبوده است، هم اکنون دریافت مالیات از خانه‌های خالی و در نتیجه افزایش عرضه واحدهای مسکونی را آخرین حربه قانونی برای کنترل اجاره‌بها است. در مقابل مخالفان مدعي هستند اخذ ماليات از خانه‌‌ های خالي منجر به تعطيلي بازار ساخت‌وساز و بي‌انگيزه‌ شدن بسازوبفروش‌ها مي‌شود زیرا سازندگان به اميد نگهداري واحدها تا زمان نامعلوم براي فروش با قيمت مناسب و مطلوب، مشغول ساخت‌وساز هستند و اگر در زمان انتظار آنها، از واحدهاي ساخته‌شده‌شان ماليات گرفته شود، از ساخت‌وساز منصرف مي‌شوند.

جدای از درستی و یا نادرستی این تصمیم شیوه اجرای طرح از نکات مهم و بارز آن است . همانطور که تاکنون برای تمامی طرح های ساماندهی بازار مسکن راه فرارهایی توسط اهل فن طراحی شده قطعا این طرح نیز خالی از این معضل نیست . روش های شناسایی خانه های خالی ، چگونگی بستن راه فرار متخلفین و … از جمله مشکلات اجرای این طرح است .

مالیات دادن فرار ندارد

علی نعمت چهاردولی نماینده و عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش “موبنا “که آیا مالیات مستقیم بر خانه ها مغایر با قوانین است و آیا با این تصمیم اجحافی در این بخش به صاحبان خانه صورت میگیرد یا خیر، بیان داشت: بسیاری از افراد درتهران دارای خانه های بسیار زیادی هستند که بلا استفاده افتاده و نه به کسی اجاره میدهند و نه پولی که از این راه دریافت میکنند را وارد چرخه تولید و اقتصاد میکنند، چرا نباید مالیات پرداخت کنند؟ چرا افراد یکه با پول بیت المال به جای اینکه آن را وارد اقتصاد کنند وبازار را رونق بخشند پولها را به بخش ساختمان سوق داده اند و حتی راضی هم نیستند در برار آن حق دولت را پرداخت کنند؟ باید گفت مالیات گرفتن از این افراد کار بسیار درست و به جایی است و هیچ اجحافی هم در این بخش صورت نگرفته و گردن کشی این افراد از روی زیاده خواهی و زور گویی است و نباید از زیر بار پرداخت مالیات فرار کنند.

مالیات مستقیم خانه را گران می کند

جمشید برزگر رییس کانون سراسری انبوه‌سازان از جمله افرادی است که قانون مالیات مستقیم را باعث بالا رفتن قیمت خانه و کاهش قدرت خرید مردم میداند و با این موضوع مخالفت کرده است.

جمشید برزگر چندی قبل در مصاحبه ای اظهار کرده بود : به جای افزایش مالیات‌ها باید بهره‌وری تولید را افزایش داد. آن موقع می‌توان مالیات بر حقوق، مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و سایر مالیات‌ها را گرفت که سرجمع آنها بیشتر از مالیات‌های مستقیم می‌شود.

برزگر با بیان این‌که بسیاری از دستگاه‌ها به «اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم» اعتراض کردند، گفت: ما هم اعتراض خود را نوشتیم و درخواست ما این است که قانون اصلاح شود؛ چرا که در این وضعیت رکود، هم بخش ساخت و ساز و هم بخش صنعت توان پرداخت مالیات را ندارند. دولت باید ابتدا به تولید رونق بخشد و سپس به صورت پله‌کانی شود مالیات‌ها را افزایش دهد.

مالیات نباید پروژه ها را از توجیه مالی خالی کند

موسی احمدی کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص تصریح کرد: بدیهی است وضع مالیات بر خانه‌های خالی موجب ایجاد سازوکار بر مالکان آن برای فروش واحدهای مسکونی خالی می‌شود اما در عین حال این میزان مالیات نباید به نحوی باشد که توجیه مالی و اقتصادی نداشته باشد .

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: انگیزه سودآوری و سفته‌بازی در این بازار نیز بر مشکلات بازار مسکن افزوده است. این موضوع موجب شده تا با نگهداشت واحدهای مسکونی خالی با انگیزه کسب سود در نتیجه افزایش قیمت، انگیزه سفته‌بازی جای تامین مسکن مورد نیاز جامعه را بگیرد. این امر به معنای عدم استفاده ازسرمایه‌ها و منابع اقتصادی در راستای ایجاد رفاه برای اقشار مختلف است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: خرید و فروش این ابزارها در بازار سرمایه موجب می‌شود ضمن برخورداری از معافیت مالیاتی آن، زمینه قیمت‌گذاری صحیح و جلوگیری از سوء استفاده، شفافیت اطلاعاتی و برقراری تعادل در عرضه و تقاضا فراهم گردد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا