بخش مسکن ،نیازمند روش های نوین تامین منابع مالی

این موضوع در اقتصاد ایران به دلیل نوع نگاه مردم به مسکن شدت بیشتری دارد به همین دلیل اصلی ترین عامل ایجاد تحرک و رونق در اقتصاد کشور است .

طی چند سال گذشته این بخش پیشران در اقتصاد ایران در رکود شدید بسر می برد و به دنبال خود صنایع مختلف و متعددی را نیز به ورطه رکود کشانده است.. بخشی زیادی از این رکود ناشی از سیاست‌های انقباضی دولت برای کنترل نرخ تورم و نیز نبود تسهیلات کافی و ارزان قیمت برای خرید مسکن است . در کشورهای پیشرفته، بانک‌ها حدود ۸۰ درصد هزینه خرید مسکن را وام می‌دهند. فرد با این تسهیلات می تواند یک منزل مسکونی تهیه کند و در طول دوره‌ای که در این منزل سکونت دارد، وام بانک مستهلک می‌شود. اما در ایران وامی که دولت می‌دهد، نسبت به قیمت تمام شده مسکن خصوصا در شهرهای بزرگ بسیار ناچیز است. با این تسهیلات گره‌ای از مشکل خریدار مسکن باز نمی‌شود.اگر دولت می‌خواهد در بخش مسکن رونق ایجاد کند، باید وام هایی که در اختیار مردم قرار می‌دهد، بخش عمده‌ای از هزینه مسکن را تامین کند.اگر دولت بتواند برای زوج‌های جوانی که نیاز به خانه دارند، اما توانایی مالی خرید ندارند تامین مالی کند خود به خود رونق و تقاضای موثر در این بخش ایجاد می‌شود.اما ظاهرا دولت خود نیز با مشکل مالی دست و پنجه نرم می کند و منابع مالی برای عرضه در این بخش ندارد.بنابراین استفاده از تجربه کشور های دیگر در این زمینه می تواند راهگشا باشد.

یکی از راهکارهای تسهیل خرید مسکن برای افراد کم درآمد در برخی کشور ها ورود خرید و فروش مسکن به بازار بورس است . اگر زیرساخت‌ها و مکانیسم‌های این روش دربورس ایران ایجاد شود می‌توان مسکن را بصورت متری وارد بازار بورس کرد، به این نحو که، فرد با استفاده از پس اندازهای ناچیز خود ابتدا در بازار بورس، به طور مثال سالی چند متر مربع مسکن متری خریداری کند و به مرور زمان آن را افزایش دهد، به این ترتیب هم قدرت خرید خود را در شرایط تورمی حفظ خواهد کرد و هم بعد از چند سال صاحب متراژ حداقلی آپارتمان می‌شود . این خرید یک نوع سرمایه گذاری است. وقتی که به سطح مطلوب رسید فرد می‌تواند صاحب خانه شود.

بنابر این منابع خرد مردم به این بخش سرازیر می شود و رونق به بخش مسکن باز می گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا