صدور مجوز صرافی توسط بانک مرکزی فساد آور است

محمد کشتی آرای در گفتگو با موبنا درخصوص مشکلات موجود در صدور مجوز صرافی ها توسط بانک مرکزی افزود: بر اساس قانون پولی و بانکی ، وظایف بانک مرکزی شامل تنظیم و اجرای سیاستهای کلی اقتصادی ،حفظ ارزش پول ملی ،موازنه پرداخت ، انتشار اسکناس و ضرب سکه ، تنظیم معاملات ارزی ، نظارت بر معاملات طلا و نگهداری حسابهای شرکت ها و سازمانهای دولتی است . بنابراین ورود به مسایل جزیی از جمله صدور مجوز مغایر با شرح وظایف این بانک است .

وی با ذکر این نکته که بانک مرکزی در صدور مجوز صرافی ها بر اساس قانون عمل نمی کند ، اظهار داشت : در سالهای گذشته که صدور مجوز صرافی در اختیار اتحادیه طلا و جواهر بود، به غیر از شرایط مالی متقاضی حتما باید دارای  سابقه کار می بود تا در زمانهای بحرانی با ناآگاهی به بحران دامن نزند اما در حال حاضر این شرط توسط بانک مرکزی برداشته شده است .

رییس اتحادیه  طلا و جواهر اظهار داشت :همین عامل باعث شده الان بیش از هفت هزار متقاضی تاسیس صرافی در این بازار آشفته وجود داشته باشد  که این موضوع علاوه بر ایجاد مشکل در کنترل بازار ، فساد آور نیز است .

وی افزود: در بحران ارزی چند سال پیش امکان صدور مجوز صرافی توسط شورای عالی امنیت ملی از اتحادیه طلا جواهر گرفته شد و از آن زمان تا کنون شرایط بازار ارز به ثبات نرسیده است ، اما اگر دراختیار اتحادیه بود با خود کنترلی شرایط را می توانستیم به آرامش نزدیک کنیم ،چرا که ما جامعه صنفی هستیم و آرامش بازار برای این جامعه سود آور تر از شرایط بحرانی است .

کشتی آرای اظهار داشت : طی یک ماه گذشته و با وجود توافق دولت با قدرتهای جهانی برای برچیده شدن تحریم ها حدود ده درصد از ارزش پول ملی به خاطر افزایش نرخ ارز کاسته شده است .

وی همچنین آمادگی اتحادیه طلا و جواهر را برای صدور مجدد مجوز صرافی ها اعلام کرد و گفت : در این صورت قادر هستیم شرایط باثباتی را در بازار ارز فراهم کنیم .

130

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا