مردم از وام های مسکن با سپرده گذاری استقبال نمی کنند

ایرج رهبر در گفتگو با موبنا در خصوص عدم استقبال مردم از وام های 80 میلیونی خرید مسکن اظهار داشت : طراحی و پرداخت این وام بر اثر فشارهایی بود که وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان متولی بخش مسکن کشور به بانک مرکزی برای حل مشکل مسکن و کاهش رکود در این حوزه وارد کرده بود .

وی افزود : وزارت مسکن و شهرسازی در نظر داشت توان از دست رفته مردم برای تهیه خانه مناسب را با پرداخت وام از طریق سیستم بانکی جبران کند اما  بانک مرکزی با تهیه طرح سپرده گذاری در قبال دریافت تسهیلات هزینه ای از بابت پرداخت این وامها را متقبل نشد.

رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با ذکر این نکته که وام گیرنده باید نیمی از وجه وام را به مدت یکسال در بانک سپرده گذاری کند و بعد از طی شدن یکسال تسهیلاتی با سود 14 درصد دریافت کنند اظهار داشت : از آنجایی که بسیاری از اقشار جامعه از توان مالی مناسبی برای سپرده کذاری برخوردار نبودند و ترس و نگرانی از این موضوع که آیا بعد از یکسال موفق خواهند شد با وامی که دریافت می کنند یک خانه مناسب تهیه کنند یا نه؟ از این طرح استقبال نکردند.

رهبر تاکید کرد: موضوع دیگر که باعث استقبال سرد از وام 80 میلیونی شد اقساط بسیار سنگین آن است که افراد بسیار کمی از عهده بازپرداخت آن بر می آیند .

وی با ذکر این نکته که بهتر بود به جای وام 80 میلیونی ، وزارت مسکن و بانک مرکزی تلاش میکردند هزینه تمام شده بخش مسکن را پایین تر بیاورد  تا قیمت مسکن پایین تر بیاید و قدرت مردم برای خرید بیشتر شود اظهار داشت :  یکی از راهکارهای بالا بردن قدرت خرید مردم تسهیلات ارزان قیمت است که می بایست در اختیار اختیار سازندگان قرار داد

وی افزود :همچنین به منظور کاهش قیمت تمام شده مسکن می توان از زمینهای دولتی استفاده شود، چون قیمت این زمینها بر خلاف زمینهای غیر دولتی بسیار پایین تر و ارزانتر  است اما گویا این حرفها تا به امروز خریداری نداشته است.

131

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا