اقتصاد کشور با تسهیلات مقطعی رونق مداوم ندارد

هومن هاشمی کارشناس اقتصادی با بیان این مطلب افزود:در گذشته تولیدکننده هدف پرداخت تسهیلات بود اما وقتی تولید با مشکل فروش مواجه می‌شد، نمی‌توانست تسهیلات را بازپرداخت کند و دوباره به دایره کاهش تولید بازمی‌گشت.

وی با اشاره به فروش اقساطی و تنزیل اسناد در بانک‌ها براساس این طرح، افزود: در سیاست جدید اعتباری مصرف کننده مقروض می‌شود و این روش در بسیاری از کشورها به کار گرفته شده است. این روش، روش بهتری نسبت به پرداخت مستقیم به تولید است.

این کارشناس اقتصادی درخصوص برنامه کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی گفت: اگر بانک مرکزی به دنبال این است که نرخ سود در این بازار به زیر 20 درصد برسد باید به این نکته توجه کند که کاهش نرخ در بازار بین بانکی متناسب با کاهش نرخ سایر خدمات بانکی باشد، زیرا ممکن است با کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی، عرضه تسهیلات در این بازار توسط بانک‌ها کاهش یابد.

وی با اشاره به سیاست خرید خودرو به صورت اقساطی و تنزیل اسناد آن توسط بانک مرکزی، گفت: این روش خوبی برای ایجاد رونق است و در قالب خرید دین خودرو به صورت اقساط به فروش می‌رسد اما باید توجه کرد که در صورت ورود بانک مرکزی حداقل 5 هزار میلیارد تومان در این بخش باید تزریق شود.

هاشمی تصریح کرد: هم‌اکنون 100 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان است و اگر دولت بخواهد برای رونق تولید 200 هزار خودرو را تامین مالی کند، در واقع باید حدود 5 هزار میلیارد تومان در مدت شش ماه تخصیص داده شود.

130/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا