برف و کولاک در ١٢ استان کشور

به ٢‌هزار و ٧٠٠ نفر امدادرسانی شد
این درحالی است که طوفان نیز در استان‌های شمالی کشور خسارت‌های زیادی برجای گذاشت.
ناصر چرخساز، رئیس سازمان امدادونجات از وقوع برف و کولاک در ٤٨ساعت گذشته در ١٢ استان کشور خبر داد و گفت:  «استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی، اصفهان، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مرکزی و همدان تحت‌تأثیر برف و کولاک قرار گرفتند.»
رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به بارش برف در ٣٦ شهرستان از امدادرسانی به ٢٧٠٠ نفر در برف مانده خبر داد و به مهر گفت:  «امدادگران در این مدت ٦٦٠نفر را اسکان اضطراری دادند و ٦مصدوم را نیز مداوا کردند. ٣نفر از مصدومان توسط تیم‌های امدادونجات به مراکزدرمانی انتقال یافتند و ٢٥٢ امدادگری که در قالب ٦٤ تیم مشغول فعالیت بودند، ٧١٠ خودرو را که در برف مانده بود، رهاسازی کردند. ١٨٠ تخته پتو نیز به همراه مقادیر قابل توجهی مواد غذایی میان حادثه‌دیدگان توزیع شد.»
نجات کشاورزان گرفتار در برف و کولاک
این درحالی است که برف و کولاک در شهرستان مرند چهار کشاورز را گرفتار کرد. تقی کرمی فرماندار شهرستان مرند دراین‌باره گفت: «٤ کشاورز از اهالی روستای «هرزند عتیق» این شهرستان که از روز پنجشنبه در برف و کولاک گرفتار شده بودند، با کمک امدادگران و اهالی این روستا نجات یافتند. اعضای تیم امداد شامل ٣نفر امدادگر هلال‌احمر و ٧نفر از اهالی در ساعت پنج بامداد روز جمعه، جست‌وجو برای یافتن این کشاورزان را آغاز کردند و درحوالی ساعت ١٠ همان روز موفق به شناسایی کشاورزان مفقودی در کوه‌های اطراف این روستا شدند.»
وی گفت: «بارش شدید برف در روز پنجشنبه مسافران و اهالی این شهرستان را غافلگیر کرد و در نتیجه ١٨ خانواده گرفتار در برف و کولاک در مدارس این شهرستان اسکان یافتند. از روز پنجشنبه تردد در جاده‌های اصلی شهرستان با زنجیر چرخ امکان‌پذیر بوده و پلیس راهور از تردد بدون زنجیر چرخ خودروها، خودداری کرده است. همچنین علاوه بر هتل‌ها و مراکز اقامتی، چهار مرکز اسکان از قبل برای اسکان مسافران در مواقع ضروری آماده‌سازی شده است و محدودیتی برای اسکان مسافران وجود ندارد.»
گرفتاری بیش از ٥٠ خانواده در شهرستان جلفا
زاهد محمودی فرماندار شهرستان جلفا نیز درباره امدادرسانی برف و کولاک در ان شهرستان گفت: «بارش شدید برف شامگاه پنجشنبه مسافران و اهالی این شهرستان را غافلگیر کرد. به دنبال این بارش جاده جلفا- تبریز بر اثر کولاک و برف شدید بسته شد و پلیس راه از تردد خودروها جلوگیری کرد. بلافاصله با تشکیل و فعال‌سازی ستاد مدیریت بحران شهرستان و پیش‌بینی‌های قبلی بیش از ٥٠ خانواده که قصد تردد در جاده جلفا- تبریز را داشتند، به مدارس شهرستان هدایت و اسکان یافتند.»
خسارت سنگین بر اثر تندباد ٨٠ کیلومتری درآمل
همچنین در ادامه این سوانح، وقوع تندباد شدید در آمل نیز خسارات زیادی برجای گذاشت. احمد منفرد استاندار مازندران و فرماندار ویژه شهرستان آمل گفت: «تندباد شدید بامداد جمعه در آمل سقف بیش از ٦٠ خانه در ٥٠ روستای شهرستان آمل را از جا کند و خسارت وارد کرد. بیشترین خسارت ناشی از تندباد شدید بامداد جمعه که بیش از ٨٠کیلومتر برساعت سرعت وزش آن بوده، به خطوط انتقال برق شهرستان بود که باعث شکسته‌شدن ده‌ها اصله تیربرق فشارقوی در مناطق شهری و روستایی شد. برق ٣ روستای بخش دابوشت تا ظهر روز جمعه به‌طور کامل قطع بوده که با تلاش ١٤ گروه اداره توزیع برق شهرستان جریان برق در این روستاها وصل شد و خطوط خسارت‌دیده نیز درحال تعمیر و بازسازی است.»
طوفان در استان گلستان خساراتی برجای گذاشت
صادقعلی مقدم مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان نیز درباره خسارت‌های ناشی از طوفان گفت: «درپی طوفان صبح روز جمعه گلستان که در شهرهای گرگان و مراوه تپه افزون بر ٩٠کیلومتر سرعت داشت، آسیب و خسارت‌هایی به بخش‌های مختلف ازجمله تأسیسات شهری و منازل مسکونی مردم وارد آمد. با توجه به گزارش‌هایی که تاکنون رسیده، تعدادی خانه مسکونی در گرگان و حومه آسیب‌دیده است. به‌طوری که سقف برخی از آنها به کلی تخریب شده است. همچنین شبکه برق گلستان دچار آسیب شده است که در برخی مناطق ازجمله گرگان قطعی برق را به دنبال داشت اما اکنون اغلب خاموشی‌ها برطرف شده و جز موارد جزیی مشکل خاصی در این حوزه نداریم. طوفان در گلستان دست‌کم ١٥ تیربرق را از جای درآورده است. همچنین در بخش‌هایی از استان شبکه کابلی نیز قطع شده است.»
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان ادامه داد: «در سایر بخش‌ها ازجمله تأسیسات دریایی استان تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت و تخریب واصل نشده است اما با توجه به شرایط جوی درخواست داریم که تمام دستگاه‌های ذیربط و اقشار مختلف مردم هوشیاری و آمادگی لازم را داشته باشند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا