آیا دولت تدبیر برای زنان سرپرست خانوار چاره ای می اندیشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیار، در این مطلب برآنیم تا در مورد یکی از گروه های آسیب پذیر جامعه صحبت کنیم گروهی که قصه پرغصه شان تمامی ندارد، گروهی که تنها جاده های پر پیچ و خم زندگی را طی می کنندو تنهاییان پایانی ندارد، گروهی که سرمای زندگی را به جان خریدند، گروهی که دست و پا زدن های نافرجام شان در مرداب سختی ها و آتش ناخوشیها و سیاهی های زندگی پایانی ندارد و ندارد….

حتما بعد از این همه تعبیر و تفسیر از این گروه شما هم حدس زدید که در مورد کدام گروه از افراد جامعه می خواهیم صحبت کنیم آری این گروه، گروه زنان سرپرست خانوار هستند گروهی که روی ناخوش زندگی را با عمق جان حس کرده اند.

این گروه مشکلات عدیده ای دارند اما مهمترین مساله ای که این قشر از زنان را بیشتر در کشاکش مشکلات زندگی قرار داده مساله اشتغال و مشکلات اقتصادی است مسأله ای که زنان سرپرست خانوار در زندگی روزمره خود با آن روبرو هستند.

قدرت و فشار این مساله در زندگی این گروه از زنان بسیار چشمگیر است و با بالا رفتن شمار افراد تحت سرپرستی زن نیز شدت بیشتری پیدا می کند. از این رو، سیاست های رفاهی یک جامعه به ویژه در سازمان ها و دستگاه های حمایتی باید برای بهبود وضعیت اقتصادی این قشر از زنان و توانمندسازی آنان باشد.

مسائل گوناگون زنان مانند نداشتن سلامت جسمی و روانی، اشتغال، امنیت اجتماعی- اقتصادی و… با توجه به نقش زنان در فرزندآوری، تربیت، پرورش و جامعه پذیری نسل بعد می تواند منشا مشکلات بسیاری در جامعه باشد و این مسائل نه در یک کشور و جامعه ویژه بلکه در جوامع گوناگون دیده می شود و این موضوع در مورد زنان سرپرست خانوار پررنگ تر است.

زنان سرپرست خانوار از گروه های آسیب پذیر جامعه هستند که گاه عواملی چون طلاق، فوت یا اعتیاد همسر، ازکارافتادگی، رهاشدن توسط مردان مهاجر یا بی مبالاتی همسر این طیف را آسیب پذیرتر می کند.

بر پایه سرشماری های انجام شده در مرکز آمار ایران، 2 میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که هم اکنون فقط 18 درصد آنان شاغل و 82 درصد دیگر بیکار هستند. آمارهای گرفته شده از زنان سرپرست خانوار بر پایه سه گروه سنی کمتر از 35 تا 64 سال و بالای 65 سال نشان دهنده این است که بیشتر، زنان میانسال سرپرست خانوار هستند.

بنا به گفته ی جلال حسین زاده 39 هزار خانوار در آذربایجان‌غربی و 11 هزار خانوار در ارومیه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قرار دارند.

وی بیشترین زن سرپرست خانوار را در شهرستان ارومیه و کمترین را در شهرستان اشنویه عنوان کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی )ره) آذربایجان‌غربی فوت سرپرست، طلاق، مفقود شدن سرپرست، بد سرپرستی، خانواده زندانی و یا سرباز از جمله مهترین دلایل قرار گرفتن زن به عنوان سرپرست خانوار هستند.

دولت تدبیرچاره ای می اندیشد؟

اگرچه دولت برای آسان‌تر کردن شرایط زندگی زنان بی سرپرست و افراد وابسته بدان چاره هایی اندیشیده است، اما با توجه به وسعت و گستره مشکلاتی که این زنان با آن مواجهند، پایین بودن نرخ پرداخت‌های دولتی به این زنان، تورم بالا، فقدان مهارت‌های اجتماعی و شغلی و نیز این که بیشتر از پنجاه درصد این زنان تحت هیچ نوع حمایتی نیستند؛ این خدمات حتی در بهترین وجوهش نمی‌تواند پاسخ‌گوی تمام مشکلات آنها باشد و به نظر می‌رسد که برای حل یا تخفیف مسائل این قشر باید تدابیر جدی‌تری به کار گرفته شود.

تدبیری که زنان سرپرست خانوار را چشم به راه کرده ست، آنان منتظرند تا لبی گشوده شود و از مشکلات و ناهمواریهای آنان در زندگی جویا شود و دستی که اندکی از ناهمواریهای زندگی آنان را هموار سازد آیا این دست در جامعه ما آستین خود را بالا خواهد زد تا به یاری زنان بی سرپرست بشتابد؟
184/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا