آلودگی هوایی و سیاسی
در فصل سرد سال منابع آلاینده بیشتر از ماههای گرم است. در تابستان آلایندههای بیابانی و گرد و خاک البته بیشتر است اما آلایندههای صنعتی و خطرناک در زمستان اوج میگیرد. در حال حاضر کانون اصلی آلودگی هوا خودروهای درحال جولان داخل شهرها هستند اما مسئول اصلی جمع شدن تدریجی آلودگی در شهرها عامل مشهوری است به نام وارونگی و تا ساز وکار تأثیر وارونگی را بدرستی درک نکنیم در مقابله با آلودگی موفق نخواهیم بود. «وارونگی» ترجمه واژه انگلیسی inversion است و به پدیدهای جوی اشاره دارد که چینش دمای هوا از سطح زمین، با افزایش ارتفاع، وارونه میشود. به این معنی که در شرایط طبیعی در هر کجای زمین که باشیم با افزایش ارتفاع، هوا سردتر میشود و ما به طور مثال اگر از کوهی صعود کنیم سرد شدن تدریجی هوا را احساس میکنیم.
اما در شرایطی که پدیده وارونگی اتفاق میافتد، دمای هوا بین دو ارتفاع محدود یا از سطح زمین تا ارتفاع محدودی به جای سرد شدن با روندی بسیار تدریجی گرمتر شده یا ثابت میماند. این حالت را وارونگی مینامند که عکس روند عمومی رفتار جو زمین است. البته این رفتار در لایه 10 تا 15 کیلومتری ابتدای جو زمین دیده میشود و لایههای فوقانیتر جو زمین موضوع بحث ما نیست. وارونگی خود حاصل یک عامل کلان و دینامیکی در جو زمین است که اصطلاحاً به آن رفتار هوای پایدار میگویند.
پایداری هوا برخلاف تلقی عامه مردم از پایداری به معنای ماندگاری و دوام نیست، بلکه به جوی پایدار گفته میشود که در آن شرایط برای حرکت هوا هم بهصورت وزش باد و هم بهصورت صعود هوا فراهم نیست و شرایط سکون و آرامش در هوا در منطقه وسیعی مثلاً در مقیاس نصف کشور ما اتفاق میافتد.
ناپایداری هوا حالت مقابل پایداری بوده که این صورت حرکت افقی و عمودی در هوا امکانپذیر شده و حرکت افقی هوا بهصورت وزش باد و حرکت عمودی نیز به تشکیل ابر و بارندگی یا گردباد میانجامد و جو زمین در تناوبی مدام با پدیدههای پایداری و ناپایداری قرار دارد. این دو حالت کلان روی نقشههای هواشناسی بسرعت قابلشناسایی است.
چرا وارونگی سبب آلودگی میشود
همچنان که توضیح داده شد در شرایط وارونگی، هوای گرم در لایههای بالاتر و هوای سرد در لایههای پایینتر قرار میگیرد و چون هوای سرد سنگینتر است، به صورت آرام و ساکن در جای خود باقی میماند؛ برای تشخیص این حالت، کافی است به خروجی دودکشهای بلند توجه شود، اگر دود خروجی دودکش کارخانهها یا کارگاهها پس از اندکی ارتفاع به موازات زمین در هوا پخش شوند نشانه شکلگیری پدیده وارونگی است، چون دود پس از خروج از دودکش ابتدا سرد شده و پس از هم دما شدن با محیط در برخورد با لایه گرمتر فوقانی خود متوقف میشود. اما اگر دود به حرکت صعودی خود ادامه دهد، هوا ناپایدار بوده و چینش دمای هوا هم دارای روال معمول خود است یا به عبارتی وارونه نشده است؛ بنابراین در شرایط وارونگی، جو زمین عملاً به طور مجازی دارای سرپوشی از هوای گرم میشود که در مقایسه با هوای لایههای زیرین سبکتر بوده، لذا به هوا در لایههای سرد پایینتر امکان عبور و صعود به لایههای گرم بالاتر را نمیدهد.
همچنان که گفته شد، پدیده وارونگی به طور معمول در ناحیه وسیعی در شرایط سکون هوا شکل میگیرد. بنابراین اگر در چنین شرایطی خودروها و کارخانهها در منطقهای تولید دود و آلودگی کنند، امکان خروج نداشته و در لایهای از هوا محبوس میماند و تا زمان وزش باد روی هم انباشته میشود.
در شهرهای بزرگ حجم عظیم آلودگی در اندک زمانی به تراکم مشهود و قابل رؤیت میرسند و اصطلاحاً از مرزهای هوای قابل استنشاق عبور کرده و شرایط خطرناکی را ایجاد میکنند. در داخل درهها و نواحی کوهستانی وارونگی سریعتر و شدیدتر به تراکم آلودگی میانجامد.
چرا در فصل سرد وارونگی بیشتر است؟
در فصول گرم سال، گرمای حاصل از تابش خورشید به دلیل بیشتر بودن شدت و مدت تابش عاملی برای شکستن مرز فوقانی وارونگی میشود. در همه روزهای سال، امکان بروز پدیده وارونگی وجود دارد با این تفاوت که در دوره گرم سال پس از طلوع خورشید، سطح وارونگی بسرعت دچار وارفتگی شده و حرکات تلاطمی هوای گرم شده به وسیله تابش خورشید در همان ساعات اولیه صبح بر سرپوش وارونگی غلبه کرده و چینش دمای هوا با ارتفاع به حالت عادی و طبیعی خود برمیگردد و مدت دوام وارونگی تنها چند ساعت از شبانه روز است.
در ماههای سرد سال اما و بویژه در دو ماه آذر و دی در نیمه شمالی کشور شدت و مدت تابش خورشید کاهش مییابد و گرمای حاصل از تابش خورشید برای غلبه بر وارونگی کفایت نکرده و وارونگی شب قبل در شب بعد تقویت شده و سقف آن به ارتفاع پایینتری سقوط میکند. بنابراین هم فضای انبارش آلودگیها کمتر میشود و هم آلودگیهای چند روز روی هم در هوا تلنبار میشود و چون هیچ وزش بادی در آن شرایط به دلیل حاکم بودن شرایط پایداری به وجود نمیآید، آلودگیهای منتشر شده در هوا تخلیه نمیشوند و ابر آلودگی شکل میگیرد. در این شرایط اگر با هواپیما به فضای شهرهای بزرگ نزدیک شوید با لایهای سیاه و زشت از دود مواجه میشوید و چون در هوای سرد رطوبت نسبی نیز بیشتر است، بین آلودگیهای صنعتی و خودروها و بخار آب موجود در هوا واکنشهای شیمیایی روی داده که منجر به پدیده مه- دود یا smog میشود. باید گفت که در دوره سرد سال و بویژه 2ماه آذر و دی وارونگی بیشتر نمیشود بلکه خطرناکتر و شدیدتر ظاهر میشود.
پدیده مه دود در ماههای سرد سال در تهران بسیار شایع است.
چاره چیست؟ چاره تکمیل حلقههای مدیریتی دستگاههای مسئول و تبدیل اطلاعات به تصمیمهای اجرایی است که متأسفانه در کشور ما دارای حلقههای منفصلی است. حلقههای منفصل اغلب به جای عمل به یک نقشه راه برای کم کردن آلودگی هوا آن را به پروژهای سیاسی برای انتقاد از جریان مخالف خود تبدیل میکنند.
تجربیات شکست خورده
باید بپذیریم که خود را با آب و هوا تطبیق دهیم. تبلیغات باروری ابرها و تعدیل آب و هوا که بیش از هفتاد سال در جهان سابقه دارد به نتیجه مؤثر اقتصادی در مقیاس کلان نینجامیده است و فقط به ایجاد برخی فناوریها منجر شده که برای اثرگذاری در مقیاس محدود مثلاً داخل یک فرودگاه یا یک ورزشگاه برای خنثی کردن مه غلیظ یا کاهش شدت یک رگبار بهاری گاهی به کار گرفته شده و البته هیاهوی آن بیشتر از اثر واقعیاش بوده است.
منظور از این بحث آن استکه در کمربند «جنب حاره» که کشور ما در آن قرار دارد هوا در مقیاس کلان تمایل به پایداری و خشکی دارد و شاهد آن وجود گستردهترین بیابانها و کویرها در این کمربند در قارههای شمال و جنوب جهان است. نیاکان ما با گسترش فناوری کاریزها و نیز شبکههای بهرهورانه آبیاری و قواعد لازمالاطاعه توزیع آب و مدیریت «میرآبی» در حل معضل خشکی نسبتاً موفق شده بودند.
نباید به راه میانبر فکر کرد، راهحلهایی مانند باروری ابر یا سپر یونی یا آبپاشی بهوسیله هواپیما ناشی از نداشتن شناخت ساز وکار قدرتمند و پیچیده جو و بهدلیل سادهانگاری قواعد آب و هوایی است. البته بازار گرمی برخی شرکتهای سودجو خارجی در انتشار این راهحلهای میانبری را نباید نادیده گرفت.
در کشور ما از قدیم الایام دغدغه دسترسی به منابع آبی و پایدار وجود داشته است و علت آن قرار گرفتن کشور در کمربند خشک جهان است اما دغدغه هوای پاک دغدغهای جدید برای مردم ایران است. وجود هوای پاک پیش فرض مردم در کشور ما بوده است و ما هیچوقت نگران کمبود هوای پاک نبودهایم اما چه اتفاقی افتاده است که امروزه تأمین هوای پاک به سیاهه نیازهای ما افزوده شده است.
اولین پاسخ به این سؤال افزایش منابع آلودهکننده و آلایندههای جوی پس از تأسیس کارخانههای صنعتی است اما چرا مشکل ما بسیار حادتر از نقاط صنعتیتر جهان است؟ آیا آنها دارای انضباط مدیریتی ویژهای در بحث کاهش آلودگی هوا هستند یا عوامل دیگری نیز وجود دارند؟ باید گفت که پاسخ به هر دو سؤال مثبت است هم در بحث پایش و کاهش آلودگی روشهای سختگیرانهتری وجود دارد و هم در بسیاری از نقاط دنیا استعداد هوا برای تراکم و تجمع آلودگی کمتر از منطقهای است که کشور ما در آن قرار دارد.
چرا کیفیت هوا در کشور ما آسیبپذیرتر است
بهطور کلی کشور ما در منطقهای است که هوا کمتر متلاطم بوده و وزش باد و میزان بارندگی نسبت به میانگین جهانی بسیار کمتر است و فقدان یا کمبود وزش باد و تلاطم جوی به منزله تهویه نشدن و جابهجا نشدن هوا است. بنابراین در شرایط عادی آلایندههای جوی بتدریج روی هم در داخل هوای ساکن امکان پخش نیافته و انباشت میشوند و طبیعتاً پس از مدتی تعداد ذرات جامد معلق در هوا در واحد حجم از میزان قابل تحمل آن بیشتر میشود و چون اغلب منابع آلودهکننده در مراکز جمعیتی قرار دارند، لذا هوای این مراکز بهصورت جزیرهای آلوده میشوند.
وزش باد و تلاطم جوی تنها عامل کلان پخش این آلودگیها در عمق و گستره جو زمین است، اما همانطور که اشاره شد در کشور ما وزش باد پدیدهای مداوم و پیوسته نیست، لذا گاهی دهها روز هوا بدون وزش باد قابل ملاحظهای در رکود و سکون باقی میماند. بنابراین استعداد آلوده شدن هوا در موقعیت جغرافیایی ما بیشتر از میانگین جهانی است. عامل مهم دیگری که به طور طبیعی هوای منطقه ما را مستعد آلودگی بیشتر کرده است وجود بیابانها و کویرهای بزرگ جهان در این کمربند است که موجب ورود گرد و خاک و غبار به داخل جو منطقه میشود. یعنی کمربند غبارخیز جهان بر کمربند جنب حاره منطبق است.
مدیریت آلودگی هوا طبیعتاً به تبیین رهیافتهای بلندمدت و میانمدت و کوتاهمدت نیازمند است؛ در بلندمدت باید کاهش منابع آلاینده و ایجاد هماهنگی بیشتر منطقهای در مدیریت آب مدنظر قرار گیرد. در میانمدت با ایجاد فرهنگسازی مشارکت عموم برای بسط رفتارهای اجتماعی منطبق با الگوهای سالم زیست – محیطی ترویج شود و از گسترش شهرها و صنایع آلاینده در مناطق محصور در داخل درهها یا کمتر بادخیز خودداری شود و در کوتاهمدت علاوهبر درخواست مشارکت عموم مردم ترجیحاً بهصورت داوطلبانه جهت کاهش استفاده از خودروهای شخصی با استفاده مدیریتی از اطلاعات پیشبینی هواشناسی و تکمیل حلقههای تبدیل اطلاعات بسیار ارزشمند پیشبینی هوا و پدیده وارونگی در یک چشمانداز 15 روزه و اتخاذ تصمیمات بهنگام قبل از رسیدن به بحران به شکل مؤثری استفاده کرد.
176/