چگونه آروغ زدن را متوقف سازیم

آروغ یکی از واکنش‌های طبیعی بدن است که به خلاصی از شر هوای بلعیده شده کمک می‌کند. هوای بلعیده شده در طول خوردن و نوشیدن چنانچه خارج نگردد، می‌تواند ناراحتی‌های بسیاری را به وجود آورد. آروغ زدن کمک می‌کند تا ناراحتی معده کمتر شود. زدن 2 تا 3 آروغ پس از خوردن غذا کاملاً طبیعی است، اما چنانچه نتوانید جلوی آن را بگیرید، آنگاه نشان دهنده‌ی برخی مشکلات گوارشی است. آروغ یا باد گلو با نام علمی اراکشن (eructation) شناخته می‌شود. از آنجا که عموماً یک صدای معمولی داشته و گاهی بویی نیز به همراه دارد، اغلب وضعیت شرم آوری به وجود می‌آورد. برطرف ساختن علت اصلی آن می‌تواند از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کند.

2. عادات غلط غذا خوردن

غذا خوردن بیش از حد
 بلعیدن با عجله‌ مواد غذایی بدون جویدن آنها
 خوردن پُرس‌های بسیار حجیم در یک زمان
 مصرف وعده‌های غذایی سنگین به خصوص توسط کسانی که یک سبک زندگی بی‌تحرک دارند
 خوردن شام در اواخر شب، و مصرف مواد غذایی سنگین در طول شام
 سوء مصرف الکل
 مصرف بیش از اندازه‌ی مواد غذایی که به طور طبیعی تولید گاز بیش از حد در معده می‌کنند مانند، الکل قند (sugar alcohols) در مواد غذایی بدون قند، لوبیا، کلم بروکلی، کلم، گل کلم، پیاز، شیر و محصولات لبنی، و غیره.
 مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های گازدار
تغییر عادات بد غذا خوردن و اصلاح رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از آروغ زدن کمک کند.
میوه‌ و وارد ساختن مقدار زیادی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی (به این دلیل که مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند عمل هضم را آسان می‌سازند)، می‌تواند به کمتر کردن آروغ کمک کند. از مصرف نوشابه و آبجو خودداری کنید.
 بایستی دریابید که چه مواد غذایی باعث آروغ زدن بیشتر در شما می‌شوند. این مواد غذایی می‌توانند شیر، پیاز، بستنی، حبوبات، کلم، گل کلم، غذاهای چرب، غذاهای ادویه‌دار و یا هر چیزی باشند، بنابراین از خوردن آنها خودداری کنید.
 احتمالاً به هنگام جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات سفت، هوای بیشتری را فرو می‌دهید، بنابراین لازم است عادات خود را تغییر دهید.
 دندان مصنوعی که به درستی قرار گرفته نشده، می‌تواند باعث شود به هنگام خوردن و نوشیدن هوای بیشتری فرو دهید. اگر چنین است، بایستی با دندان‌ پزشک خود این موضوع را درمیان گذارید.
 داشتن استرس بیش از حد و سیگار کشیدن نیز می‌تواند موجب سوء هاضمه شده که خود منجر به آروغ زدن مداوم می‌گردد.
بعضی از افراد به هنگام صحبت کردن و بعضی نیز در هنگام خواب، هوای بسیار زیادی فرو می‌دهند. بایستی عادات خود را مورد بررسی قرار داده سعی کنید آنها را بهبود بخشید. مطالعات نشان می‌دهند که در بیشتر مواقع آروغ زدنهای بیش از اندازه، مربوط به مشکلات رفتاری می‌باشند. در ابتدا، این حالت در نتیجه‌ی یک عمل اکتسابی یا رفتار آموخته شروع می‌شود، اما پس از آن فرد به سختی می‌تواند آن را کنترل نماید. تغییرات ساده در شیوه زندگی و تغییراتی در رژیم غذایی می‌توانند به خلاصی از این مشکل جزئی کمک کنند.

179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا