لاریجانی حاضر نیست با افراطی‌ها دور یک میز بنشیند

این درحالی است که احمد شوهانی، عضو فراکسیون رهروان ولایت می‌گوید: از ابتدا هم مشخص بود که لاریجانی حاضر نیست با اصولگرایان تندرو سر یک میز بنشیند و ائتلاف کند.
دلیل نپیوستن آقایان لاریجانی و قالیباف به ائتلاف اصولگرایان را چه می‌دانید؟
درباره قالیباف و برنامه وی برای انتخابات اطلاعی ندارم؛ اما درباره دکتر لاریجانی باید گفت که از ابتدا هم مشخص بود که نه لاریجانی حاضر بود با اصولگرایان تندرو سر یک میز بنشیند و نه آنها حاضر به حضور رئیس مجلس در جمع ائتلاف خود هستند؛ چراکه در حقیقت آنها لاریجانی را نقطه مقابل خود می‌دانند.
مواضع لاریجانی به‌خصوص با روی کار آمدن دولت یازدهم، در حمایت از دولت بوده است که اوج آن را می‌توان در جریان تصویب برجام به‌خوبی مشاهده کرد که لاریجانی مواضعی گرفت که باعث ناراحتی و عصبانیت افراد وابسته به این جریان در مجلس شد و به همین دلیل آنها نیز در جلسات، نطق‌ها و نوشته‌های خود بارها به لاریجانی حمله کرده و از حربه تخریب علیه وی استفاده کرده و می‌کنند.
مواضع لاریجانی در سال‌های اخیر مواضع بسیار معتدل و خوبی بوده است و تنها گروهی که لاریجانی حاضر به ائتلاف با آنها خواهد بود اصولگرایان معتدل هستند و همین رویه باعث شده است که لاریجانی در میان جامعه و افکار عمومی از پایگاه اجتماعی خوبی برخوردار شود. همچنین لاریجانی طی هشت‌ سال گذشته که ریاست مجلس را بر عهده داشته است، دارای فراکسیونی قوی در بدنه پارلمان است به نام رهروان ولایت و نظر آنها نیز برای رقابت‌های انتخاباتی مهم است.
فراکسیون اصولگرایان از ابتدا در انتخابات هیأت رئیسه نیز با ریاست لاریجانی بر مجلس مخالف بودند و در انتخابات نامزد دیگری داشتند. از این رو، بعید می‌دانم که لاریجانی وارد ائتلاف با اصولگرایان شود.
در ائتلاف اصولگرایان ضلعی از جبهه پایداری حضور دارد که مشی کاملا متفاوتی با لاریجانی دارد  و در مجلس بارها جلوی رئیس مجلس ایستاده است و برخی از حامیان آنها در حادثه ٢٢ بهمن قم در حرم حضرت معصومه به لاریجانی حمله کردند، بنابراین امکان ندارد لاریجانی بخواهد با آنها ائتلاف کند.
تبعات عدم حضور لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان چه خواهد بود؟
اولین اتفاقی که خواهد افتاد این است که اتحاد کاملی که قرار بود بین اصولگرایان شکل گیرد، شکل نمی‌گیرد. چراکه حامیان لاریجانی در فراکسیون رهروان با شرکت مستقل در انتخابات و ارایه لیست جداگانه موافقت و همان‌طور که اعلام کرده‌اند در انتخابات آینده ائتلافی با سایر جریان‌های اصولگرایی نخواهند داشت.
این‌که گفته می‌شود رئیس مجلس موافق تشکیل حزب رهروان ولایت متشکل از فراکسیون اکثریت مجلس برای حضور در انتخابات نیست، صحت دارد.
البته لاریجانی موافق تشکیل جمعیتی به نام رهروان ولایت نبود و دوستانی که مواضع نزدیکی به وی دارند بیشتر این موضوع را دنبال می‌کردند؛ چرا که لاریجانی نمی‌خواهد خود را محدود به گروه خاصی کند.
همچنین بای گفت که اعضای فراکسیون اکثریت مجلس، بدون هماهنگی با لاریجانی کاری انجام نمی‌دهند و حتما هماهنگی‌های خود را انجام داده‌اند. ضمن این‌که می‌توان گفت که بدون لاریجانی هم کار آنها پیش نخواهد رفت.
به نظر شما اصولگرایان می‌توانند، نتیجه خوبی از انتخابات آتی گرفته و مجدد اکثریت کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرند؟
به نظر می‌رسد که در مجلس دهم افراد معتدل هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا ورود پیدا می‌کنند و مردم نیز به سمت اعتدالیون هر دو گروه خواهند رفت که در این صورت، حداقل اتفاقی که می‌افتد این است که در مجلس بعدی شاهد فضای افراطی‌گری نخواهیم بود.
دولت یازدهم نیز دولت معتدلی است و اقدامات بسیار خوبی نیز در حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی انجام داده است. با تمام این تفاسیر، کشور نیازمند مجلسی آرام و معتدل است که بتواند با دولت کار کند و تعامل خوبی داشته باشد. به نظر من ترکیب مجلس آینده به‌گونه‌ای است که از همه طیف‌های سیاسی در آن حضور دارند؛ اما شاید اکثریت آن با افراد معتدل و معقول‌تر جریانات سیاسی باشد.

179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا