۴مطالبهای ملی که «دستدست» میشود
با وجود اینکه حماسه اربعین در دو سال گذشته به یک فرهنگ عمومی بین مردم تبدیلشده و مرز مهران بهعنوان مقصد اصلی زائران در این ایام و دیگر روزهای سال است، مسئولان کشوری نگاه ویژه به این استان و زیرساختهای این منطقه بهخصوص در حوزه ارتباطی ندارند.
مسیر ایلام به مهران بهعنوان مهمترین مسیر ارتباطی به مرز بینالمللی شناخته میشود که متأسفانه به دلیل کمعرض بودن، نقاط حادثهخیز و دو طرف بودن توانایی حجم ترافیک در ایام عادی سال هم ندارد چه برسد در ایام شلوغی مثل اربعین که بیش یکمیلیون نفر طی یک هفته از این مسیر تردد کنند.
طبق بررسیهای بهعملآمده روزانه هشت هزار وسیله نقلیه در محور ارتباطی ایلام به مهران و برعکس تردد دارند و این در حالی است که این محور در بسیاری نقاط کمعرض بوده و ظرفیت این حجم تردد را ندارد و شاهد وقوع تصادفات زیادی در این محور هستیم.
علاوه بر مسئله اربعین، مرز مهران در طول روز شاهد تردد روزانه پنج هزار زائر و صادرات یک هزار دستگاه کامیون کالا به عراق است که می طلبد مسئولان بیشتر به زیرساخت های آن توجه کنند.
تا چشم ببندیم اربعین سال آینده نیز میآید
سال گذشته بعد از حماسه اربعین قرار شد زیرساختهای استان توسعه یابد و حتی ۱۹ پروژه راهسازی در این مسیر نیز در دستور کار قرار گرفت که بخش هایی از این پروژهها نیز اجرایی شد و بخشی از پروژهها نیز معطل نبود اعتبارات ماند و اجرایی نشد.
در اربعین سال جاری هرچند مشکلات سال گذشته در بحث ترافیک کمتر شده بود ولی بازهم جای پروژه چهار خطه کردن محور ایلام-مهران خالی بود چراکه ترافیک محور اصلی مشکلات بود.
بااینحال مسئولان کشوری در ایام اربعین ضمن بازدید از مرز مهران و مشاهده حجم زیاد زوار و وسایل نقلیه، قولهایی برای اجرای توسعه زیرساختهای استان بهخصوص چهار خطه کردن محور ایلام-مهران دادند که بازهم آرامآرام در حال فراموشی است.
وعده رئیس مجلس در سفر به مرز مهران
با توجه به اینکه ایام اربعین هرساله شاهد حضور میلیونی زائران در مرز مهران خواهیم بود و از طرفی ساخت جاده زمانبر است، مسئولان از هماکنون باید به فکر چهار بانده کردن این محور باشند که متأسفانه فعلا اینطور نیست.
علی لاریجانی رئیس مجلس در سفری که ایام اربعین به استان ایلام داشت، گفت: با توجه به نزدیک بودن به ایام تصویب بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه، باید مشکلات استان ایلام بهخصوص در حوزه زیرساختها شناسایی و ارزیابی شوند.
وی بیان داشت: یکی از مهمترین نیازها و مشکلات استان ایلام بحث راهها است که باید تلاش شود بهخصوص محور ایلام به مهران که بسیار پرتردد است، با ارزیابی لازم در سال آینده و با تأمین بودجه چهار خطه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به حجم بالای تردد زوار از مرز مهران ضروری است راههای این استان متناسب با این حجم ترافیک توسعه یابد.
چهار بانده کردن محور ایلام-مهران در سال آینده
محمدرضا مروارید استاندار ایلام نیز از چهار بانده کردن جاده ایلام-مهران در اربعین سال آینده خبر داد و گفت: پایانه اربعین نیز در مرز مهران احداث میشود.
وی بیان داشت: برای اربعين امسال اقدامات گستردهای را با همکاری نيروی انتظامی و مرزبانی انجام داديم و تقریباً در همه موارد بيش از سه برابر ظرفيت زیرساختها را افزايش داديم.
وی در ادامه با اشاره به اينکه استان ايلام دارای چهار جاده اصلی است، افزود: دو جاده از سمت ملکشاهی و ايلام به مهران ختم میشود و در نظر داريم برای اربعين سال آينده جاده ايلام به مهران را چهار بانده کنيم.
رفتوآمد مسئولان وزارت راه و شهرسازی بعد از اربعین در استان ایلام
بعد از ایام اربعین سال جاری بلافاصله مسئولان وزارت راه و شهرسازی وارد استان ایلام شدند و دریکی از بازدیدها، معاون وزير راه و شهرسازی از تصمیم این وزارتخانه برای چهار بانده کردن محور ايلام- مهران خبر داد و گفت: ۷۰ درصد زائران تمايل دارند از طريق این محور و مرز مهران به عتبات عاليات مشرف شوند.
داوود کشاورزیان در بازديد از محور ايلام – مهران عنوان كرد: چهار بانده شدن محور ايلام- مهران در دستور كار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
رئيس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور بیان داشت: آمار اربعين امسال نشان میدهد كه بيش از ۷۰ درصد عزيزان چه در مسير رفت و چه در مسير برگشت مرز مهران را برای تردد انتخاب کردهاند و اين امر باعث ايجاد ترافيک و مشكلاتی خواهد شد.
کشاورزان در خاتمه افزود: مهمترین محدوديت در اين زمينه راههای ارتباطی شهر مهران است كه هماکنون با اعتبارات ملی و استانی قسمتهایی از مسير در حال چهار بانده و سه بانده شدن است و تلاش خواهيم كرد تا بتوانيم با هماهنگی سازمان مديريت و برنامهریزی رديف بودجهای برای چهار بانده شدن محور ايلام- مهران در نظر گرفته شود و اين محور بهطور كامل چهار بانده ( دو باند رفت و دو باند برگشت) شود.
انعقاد تفاهمنامهای وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی جهت دوبانده کردن محور دهلران-اندیمشک
دریکی از همین بازدیدهای مسئولان کشوری برای توسعه زیرساختهای استان ایلام، با پیگیریهای صورت گرفته با وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی، تفاهمنامهای با مبنای دو بانده مسیر دهلران به اندیمشک به طول ۱۱۲ کیلومتر با حضور نماینده وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی در خصوص همکاری این دو وزارتخانه در عملیاتی کردن این پروژه به امضا رسیده است.
علیمحمد احمدی نماینده مردم حوزه جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی از اجرای دو بانده کردن محور دهلران-اندیمشک در یک برنامه چهارساله خبر داد و گفت: این پروژه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
چهار خطه کردن محور ایلام-مهران ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار میخواهد
روز گذشته نیز مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: چهار خطه کردن محور ایلام-مهران که بیش از ۹۰ کیلومتر است، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
سید کمالالدین میر جعفریان اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامههای وزارت راه و شهرسازی در استان ایلام، توسعه راههای ارتباطی استان بهخصوص در مسیر مرز مهران است چراکه این مرز هرساله میزبان میلیونها زائر است.
وی بیان داشت: یکی از مهمترین مطالبات مردم و مسئولان استان ایلام بحث چهار خطه کردن محور ایلام-مهران بهعنوان اصلیترین راه ارتباطی به مرز است که این مهم نیز هماکنون در حال انجام است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اینکه هزینه برآورد شده برای اجرای کامل این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان است، افزود: برای اینکه بتوانیم این طرح را هر چه زودتر اجرایی کنیم بهطوریکه پیش از اربعین سال آینده تمام شود، حداقل به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد اقداماتی که امسال برای رفاه حال زائران اربعین حسینی صورت گرفت با امکانات راه و شهرسازی استان بوده است.
میر جعفریان در خاتمه عنوان کرد: اگر قرار است اقدام اساسی درزمینهٔ خدماتدهی به زائران اربعین حسینی برای سال بعد انجام گیرد باید ردیف بودجه برای این کار در نظر گرفته شود.
خبری از همه وعدهها و اعتبارات فعلاً نیست!
هماکنون نیز روزها میگذرد ولی پروژه چهار خطه کردن ایلام-مهران بازهم بین مسئولان دستبهدست میشود که به نظر میرسد باوجود نیاز به اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی، نگاه ویژه و ملی میطلبد در غیر این صورت این پروژه سالهای آینده هم شاهد اجرایی شدن آن نیستیم.
در اربعین سال جاری بازهم شاهد تردد میلیونی زائران از مرز مهران بودیم که ضرورت توسعه زیرساختهای در این مرز امن را دوچندان کرده است، مرز مهران یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشور است که بهواسطه امنیت و نزدیک بودن به عتبات عالیات در کشور عراق، موردتوجه مردم کشورمان قرار میگیرد.
مرز مهران ظرفیت بسیاری بزرگی برای توسعه کل استان ایلام است که نیازمند زیرساختهای ارتباطی مناسب است، علاوه بر توسعه و ایمنسازی راههای استان، بحث ساخت بزرگراه کربلا با توجه به وجود مرز مهران در استان کاملاً ضروری است.
زیرساختهای استان ایلام علاوه بر نیاز داشتن به راه و بزرگراه، چهار خطه کردن و…. نیازمند اجرای راهآهن ایلام، فرودگاه مهران و توسعه دیگر زیرساختهای شهرستان مهران است.
176/