سرنوشت تلگرام چه خواهد شد؟

و با انتشار عذرخواهی، از هواداران خود خواسته‌اند که پیجشان را ترک نکنند: «اینو عمو جکی داره بهتون میگه، ما رو ببخشید، نمی‌خوایم که تلگرام تعطیل بشه شما نتونی صبح حال مادر و پدرتو بپرسی. هدف ما همینه، نه مشکل فیلم و عکس داریم و نه مشکل انتشارشون، اما نمی‌خوایم تلگرام که مفت و مسلم در اختیار هر ایرانیه، فیلتر بشه و شماها دچار مشکل بشین».

منتشر‌کننده این پیام، روز بعد نام کانال خود را از یک نام مستهجن به «جوجو تی‌وی» تغییر داده و با انتشار جوک، معرفی کانال‌های مد و لباس، انتشار موزیک‌های تازه منتشرشده و… عملا کاربری تازه‌ای برای این کانال فراهم کرده. این ایده باعث شده که هواداران کمتری کانال را ترك كنند و کانال عملا ریزش کمتری داشته باشد.
گرایش دوم مسکوت‌گذاشتن کانال است؛ به این معنی که کانال هنوز اقدام به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های مستهجن می‌کند اما چیز تازه‌ای برای مخاطبانش ندارد چراکه همان فایل‌های قبلی را بازنشر می‌کند تا افت مخاطب نداشته باشد تا برای روزهای آینده برنامه‌ریزی کند. دراین‌میان، مدیران کانال‌ها با انتشار پست‌های کوچک و بزرگ از مخاطبانشان می‌خواهند که در این شرایط آنها را تنها نگذارند: «کانال باحال ما فقط با حضور شما به فعالیت خود ادامه خواهد داد. فعلا ادمین جوووون به سفر رفته و درخواست داره که چندروزی منتظر باشین. به ما سر بزنین و لفت ندین. ما فعلا فیلما و عکسای خوبمون‌رو دوباره براتون می‌ذاریم تا حالشو ببرین، یکی، دو روز بعد همه‌چی رواله».
از ابتدای آذرماه، برخورد گسترده‌ای با تلگرام‌های مستهجن آغاز شده و عملا چندین‌بار بسیاری از این کانال‌ها بلاک شده‌اند. مدیران این کانال‌ها، چندروز قبل از فیلترشدن، انگار که بو برده باشند، تبلیغات گسترده‌ای را برای آدرس‌های تازه کانالشان در صورت فیلترشدن آغاز می‌کنند تا عملا مشتریان خود را از دست ندهند: «اسباب کشییییی! اسباب کشیییی اجباری! اگه پایه رفاقت هستی، بیا تو این یکی کانالمون که پرِ فیلمه. ژژژژون!» چنین آگهی‌هایی مخاطبان بسیاری را ترغیب می‌کند که به کانال مشابه دیگری رفته و از این راه، مدیران مانع از ریزش مخاطبان خود می‌شوند، اما این تنها برگ برنده مدیران کانال‌های مستهجن نیست.
هر کانال تلگرامی از چند عنصر ثابت تشکیل شده؛ عنوان کانال، تعداد اعضای آن و گروه یا فرد ادمین. کانال‌های تلگرامی مستهجن پس از بلاک‌شدن نیز می‌توانند با دو ترفند به کار خود ادامه دهند؛ ابتدا عوض‌کردن عنوان کانال است؛ مثلا عنوانِ کانال «گل‌پری‌جون» یک‌ساعت بعد از بلاک‌شدن به «اینوی کانال‌رو بخون» تغییر کرد. این کار به ادمین‌ها فرصت می‌دهد، آدرس جدید کانال را در اینو بگذارند و مشترکانشان را از این کانال هک‌شده به کانال تازه‌ای کوچ دهند. ترفند بعدی، تغییر محتوای کانال به‌صورت موقت است: «دوباره برمی‌گردم، بهم ١٠ تا استیکر بده تا بیام». این پیام ادمین یکی از کانال‌های هک‌شده است. وقتی که تصمیم می‌گیرید برایش استیکر بفرستید، صفحه فردی ادمین باز می‌شود و شما آنجا می‌توانید آدرس کانال‌های دیگر او را ببینید. این‌بار روش مسئولان برخورد با گروه‌ها و رفتارهای ساختارشکن با همیشه فرق می‌کند. اعتقاد موسوی‌چلک يكي از اعضاي انجمن مددكاري ايران این است که نمی‌شود با برخورد سلبی و فیلترینگ از پسِ تلگرام برآمد چراکه به محض فیلترشدنش، نرم‌افزارهای دیگری جای آن را خواهند گرفت و تلاش‌های دولت برای مقابله با روش‌های مدرن فحشا در آن به شکست خواهد انجامید: «یکی از واقعیت‌های جامعه امروز ما، انتقال سریع اطلاعات و تسهیل انتقال اطلاعات از طریق گسترش تکنولوژی در بستر فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی است؛ این موضوع خاص جامعه ما نیست چراکه زندگی بدون فضای مجازی در شرایط کنونی بسیار دشوار و سخت خواهد بود. پس ما با یک واقعیت روبه‌رو هستیم که شبکه‌های اجتماعی جزء لاینفک زندگی انسان امروزی هستند خصوصا وقتی که پای زندگی جوانان در میان باشد. طبیعتا شبکه‌های اجتماعی به معنای عام خودش فی‌نفسه تهدید نیستند بلکه می‌توانند بستری برای انتقال اطلاعات و دانش شوند اما به دلیل استفاده نامناسب از این شبکه‌ها در کشورهایی شبیه به ما عمدتا بُعد منفی‌اش بیشتر خودنمایی می‌کند. وقتی فعالیت تلگرام در ایران و کشورهایی مشابه با کشور خودمان را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که یکی از ثابت‌ترین موضوعات، موضوعات جنسی است، به عبارت دیگر به یک نیاز فطری، در شبکه‌های مجازی به صورت غیرمطمئن پرداخته می‌شود و همین موضوع نگران‌کننده است».
«باید قبول کرد که جذابیت تصاویر مستهجن در فضای مجازی، ناخودآگاه به دلیل لذتی که در کاربران ایجاد می‌کند، خواهان فراوانی دارد بنابراین نمی‌شود با فیلترینگ جلو آن را گرفت چراکه تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که به‌زودی یک روش تازه، جای روش فیلترشده را می‌گیرد. ما در سال‌های اخیر در زمینه مدیریت شبکه‌های اجتماعی خیلی خوب عمل نکرده‌ایم و حالا باید از این تهدید یک فرصت برای خودمان بسازیم تا جلوي تجاری‌سازی و درآمدزایی در این حوزه گرفته شود و نگذاریم، کنش این شبکه‌ها، پیش از برنامه‌های پیشگیرانه و فرهنگی ما وارد عمل شوند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا