کیوشی کیمورا، رییس یک رستوران زنجیره ای سوشی، برای پنجمین سال پیاپی برندۀ این مزایده شد.
قیمت حراجهای سال نو در ژاپن، به نسبت دیگر اوقات سال گرانتر است، چرا که واحدهای تجاری خرید از این حراج را برای کسب و کارشان خوش یمن می دانند.
این بازار ماهی مشهور در ماه نوامبر به محلی تازه منتقل خواهد شد و این حراج آخرین حراج سال نو در محل فعلی بود.
اگرچه قیمت پیشنهادی کیمورا به نسبت بیشترین قیمت حراج پارسال که 4.51 میلیون ین بود (پارسال هم او برندۀ حراج شد)، بسیار بیشتر است، اما با بالاترین رکوردی که تاکنون ثبت شده، یعنی 155میلیون ین که در سال 2013 به ثبت رسید (و آن هم بدست خودش ثبت شد) فاصلۀ زیادی دارد. قیمت پیشنهادی او در آن سال از نظر بسیاری ولخرجی بود و مورد انتقاد قرار گرفت و این موضوع منجر به سقوط قیمت در سال بعد شد.
این ماهی پیش از آنکه سر از این بازار 80 ساله دربیاورد، در سواحل شمالی ژاپن صید شد.
ژاپن بخش عمدۀ ماهی تن دم آبی را مصرف می کند. هر چند که با افزایش محبوبیت سوشی در جهان تقاضا در جاهای دیگر نیز افزایش داشته است. این امر باعث شده تا جمعیت هر سه گونۀ این ماهی، یعنی گونه های اقیانوس آرام، جنوبی و اقیانوس اطلس به خطر بیافتد.
کارشناسان محیط زیست هشدار می دهند که این ماهی در مسیر انقراض قرار گرفته و خواستار ممنوعیت تجارت آن شده اند.
آماندا نیکسون، رییس موسسۀ جهانی حفظ ماهی تن، در بیانیه ای اعلام کرده است: “با توجه به وضع اسفناک جمعیت این گونه، بالا رفتن قیمت حراجی این ماهی مایۀ نگرانی شدید است.”
این بازار بنا بود بسیار پیشتر به محل جدیدش در خلیج توکیو منتقل شود، اما این موضوع به خاطر مواد شیمایی سمی ای که در خاک این محل یافت شده بود، تاکنون به تعویق افتاده بود. این محل سابقاً محل استقرار یک کارخانۀ تبدیل ذغال به گاز بود.
179/