فناوری های نوین

طعم سیب گاز زده زیر دندان ایرانی‌ها

در عین حال شرکت اپل روز گذشته اعلام کرد در ورژن بعدی سیستم عامل های خود، نام ایران درج شده است و از همکاری با مهندسین این کشور خرسند می شود.شرکت اپل در پی تحریم چندین ساله ایران از طرف آمریکا هیچ همکاری با ایران نداشته و نام ایران را در سیستم عامل های گوشی آیفون و مکینتاش را درج نمی کرد.این ها شاید نشانه هایی برای حضور این شرکت معتبر به صورت رسمی در کشور باشد، اما واقعیت این است که عدم حضور این شرکت هم اپل را یکی از پر فروش ترین محصولات در کشور کرده است.حال سوال اینجاست که حضور نمایندگی مانند اپل چه تغییراتی را در فروش این محصول ایجاد خواهد کرد؟ اگر چه قیمت برخی محصولات اپل با مبدا تفاوت چندانی ندارد.
ورود نمایندگی اپل می تواند به بالا رفتن قیمت منجر شود
در این خصوص یکی از عاملان فروش محصولات اپل در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی «ابتکار» با بیان اینکه در اضافه شدن نام ایران در سیستم عامل محصول جدید اپل دلیل بر پذیرش نمایندگی در ایران نیست، اظهار داشت: شرکت اپل هیچ نماینده رسمی در ایران ندارد و هر کس چنین ادعایی داشته باشد خلاف واقع است.وی افزود: مدیر بخش بازاریابی خاورمیانه اپل طی بازدید غیر رسمی که از ایران داشت از میزان استقبال مردم به محصولات اپل شگفت زده شد و در عین حال متاسف بود از این موضوع که تابلو های اپل بالای سر مغازه ها نصب شده است.ابراهیم طالبی تصریح کرد: این که بعد از برداشته شدن تحریم ها نماینده ی یک شرکت امریکایی بتواند اجازه احداث نمایندگی در کشور را داشته باشد خود جای بحث است اما باید پذیرفت با توجه به مشکلات زیرساختی که در بحث واردات، توزیع و فروش وجود دارد آمدن نمایندگی هم اثر چندانی در سیستم آشفته ی ارائه خدمات ندارد.وی وجود نمایندگی اپل در صورت انحصار را موجب بالا رفتن قیمت این محصول دانست و افزود: برای مثال با بالا رفتن تقاضا از یک محصول ممکن است نمایندگی این محصول به طور انحصاری قیمت را بالا ببرد.
اختلاف قیمت محصولات اپل در ایران با امریکا چقدر است؟
همچنین این فروشنده محصولات اپل در کشور به دلایل اختلاف قیمت در بدو ورود محصولات جدید اپل با مبدا اشاره کرد و گفت: وقتی شرکت اپل محصول جدیدی را ارائه می کند به صورت پیش سفارش و قبل از ورود آن به بازار آن را به تعداد محدودی در اختیار مشتریانش در برخی از کشورها قرار می دهد بنابراین این محصول در اختیار حتی عاملان فروش شرکت اپل هم قرار نمی گیرد.وی افزود: وقتی این محصول ابتدا به بازار می آید اختلاف قیمت آن با مبدا بسیار زیاد می شود چرا که برای وارد کننده هم این قیمت بالا ست.طالبی با بیان اینکه با گذشت حدود یک ماه تاجران با خرید عمده ی محصولات اپل بین 10 تا 14 درصد تخفیف تجارتی می گیرد، افزود: بنابراین سود این محصولات در همین تخفیف ها نهفته می شود برای مثال اختلاف قیمت یک آیفون 6s 64 گیاگابایتی در ایران 2 میلیون 450 هزار تومان است که این قیمت در نمایندگی های اپل در امریکا 694 دلار یعنی حدود 2میلیون و370 هزار تومان می شود یعنی اختلاف قیمت بین 80 تا 100 هزار تومان است.
حضور نمایندگی اپل به یکنواختی خدمات آن منجر می شود
عامل فروش محصولات اپل در کشور افزود: هزینه خدمات پس از فروش این محصول نیز به همان دلایلی که گفته شد با قیمت سایر نقاط جهان تفاوت چندانی نمی کند.وی تصریح کرد: اگرچه گارانتی هایی به صورت شخصی و مجزا توسط فروشندگان صورت می گیرد که این مجزا از خود محصول می باشد.طالبی حسن وجود نمایندگی اپل در ایران را یکنواختی خدمات پس از فروش آن دانست و افزود: اگر چه باید اعتراف کرد که خرابی محصولات اپل به نسبت سایر محصولات بسیار کمتر است.وی تاکید کرد: نبود زیر ساخت ها می تواند هر نمایندگی و عامل فروشی را با مشکل مواجه کند برای مثال در بحث فروش اینترنتی اگر مشکلی برای خریدار اینترنتی پیش بیاید حساب فروشنده را مسدود می کنند در حالی که این موضوع می تواند به امنیت بانک‌ها و یا سهل انگاری خود خریدار مربوط باشد.
اکثر گوشی ها ی موجود در بازار قاچاق است
این فروشنده محصولات اپل در خصوص قوانین مر بوط به قاچاق کالا گفت: قوانین که در کشور برای مبارزه با قاچاق کالاست تنها به ضرر فروشندگان محصولات است، در حالی که برخی از فروشندگان نمی توانند از قاچاق بودن یک جنس اطلاع پیدا کنند مقصد نهایی مبارزه با کالای قاچاق فروشندگان هستند و نه وارد کنندگان.وی افزود: بالای 90 درصد گوشی های موجود در بازر قاچاق هستند که از راه های غیر رسمی به کشور وارد می‌شوند اما قوانین گمرکی تنها فروشندگان را هدف قرار می دهد.طالبی تصریح کرد: از ما خواسته می شود که قاچاق بودن محصول را استعلام کنیم در حالی که هیچ سایتی برای استعلام وجود ندارد، روند اداری استعلام محصول گاهی تا یک سال و بیشتر از آن زمان می برد که با توجه با پایین آمدن قیمت محصول در نهایت سرمایه ی فروشنده از بین می رود.
افزایش 10 درصدی سرمایه گذاری در حوزه فناوری ارتباطات در برنامه ششم توسعه
همچنین عضو شورای عالی فضای مجازی با انتقاد از سهم ناچیز سرمایه گذاری ملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، خواستار افزایش 10 درصدی این سهم در برنامه ششم توسعه شد.حجت الاسلام سعیدرضا عاملی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا سهم سرمایه گذاری ملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بین 11 تا 33 درصد است اما در کشور ما این سهم نزدیک به نیم درصد سرمایه گذاری ملی است.وی اظهار کرد: مسئولان باید توجه بیشتری به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به خصوص فضای مجازی داشته باشند و زمینه سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه را فراهم آورند.عاملی گفت: زیرساخت های لازم این حوزه اعم از توسعه فیبر، پهنای باند و نگهداری اطلاعات در کشور تامین نشده است.استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران، یکی از مهمترین زیرساخت های لازم در این حوزه را، تبدیل اطلاعات به داده دانست و افزود: اطلاعاتی که مربوط به خدمت رسانی به مردم است باید تبدیل به داده شود تا خدمت رسانی به نحو مطلوب صورت گیرد؛ بنابراین با فراهم شدن این زیرساخت ها و تامین منابع سخت افزاری و نرم افزاری می توانیم به شبکه ملی اطلاعات دست یابیم. عاملی با اشاره به اینکه فضای مجازی راه حلی مناسب برای خدمت رسانی آسان به مردم، کاهش فساد اداری و کاهش تخریب محیط زیست است، بیان کرد: بسیاری از آرزوها و آرمان های انقلاب اسلامی برای جامعه سالم را می توان به دور از تبعیض از طریق این فناوری فراگیر تامین کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا