کنترل پیامکی از راه دور

 ممکن است از میان پیامک های در یافتی و یا ارسالی برخی پیامک ها به عنوان پیامک هرز ،برخی دارای جنبه اطلاعاتی و خبری و برخی پیامک ها نیز طنز و یا کلمات قصار و.. باشند پس هر مشترک می تواند محتوای پیامک هایی را که برایش ارسال می شود و یا ارسال می کند بررسی کند ،اما اینکه دستگاه یا ارگان خاصی می تواند پیامک های مشترکان را کنترل و یا بررسی کند سوالی است که همچنان پاسخ آن از سوی مسولان شفاف نیست .

برخی از کارشناسان و صاحبنظران آی تی معتقدند پیامک و تلفن هممراه به عنوان یک وسیله شخصی محسوب می شود و هیچ فرد یا دستگاهی حق ندارد بدون اجازه فرد مورد نظر وارد حریم خصوصی شود چرا که کنترل پیامک نیز ورود به حریم خصوصی و شخصی مشترک است،این کار نه تنها از لحاظ اخلاقی درست نیست بلکه تا کنون قانون نیز اجازه ای برای کنترل به هیچ دستگاه یا ارگانی نداده است .

محمد ایمان آراسته حقوقدان در این خصوص به خبرنگار ما گفت :کنترل پیامک ها یا شنود مساله ای نیست که امروزه مطرح شده باشد چرا که از ورود تلفن ثابت به کشور این پدیده باب شد و باورود تلفن همراه که دارای خدمتی به نام پیامک بود این مساله ترویج پیدا کرد به طوریکه در یک برهه از زمان اعتراضات شدیدی به این حرکت از سوی کاربران صورت گرفت .

وی افزود :پیامک و یا مکالمه یک مساله شخصی است و ورود دستگاهها و سازمانها به این عرصه نوعی قانون شکنی و بی احترامی محسوب می شود.

وی گفت :تا کنون نام چند دستگاه و ارگان برای شنود مکالمه ها و کنترل پیامک به گوش رسیده است که البته به دفعات تکذیب شده است ولی به نظر می رسد این کنترل ها وجود دارد .هرچن که قانونی نیست .

اما اینکه آیا می توان آمار دقیقی از ارسال پیامک های مشترکان تلفن همراه به طور روزانه عنوان کرد و اینکه هر مشترک چه نوع پیامکی را ارسال کرده است در حیطه اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که البته در این خصوص(کنترل محتوای پیامک ) وزیر ارتباطات هیچ نقطه نظری را اعلام نکرده است تا موضع وی در این مهم نا معلوم باقی بماند.!

اما وحید صدوقی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیارایران در این خصوص به خبرنگار ما گفت :کاربران تلفن همراه مطمئن باشند که پیامک های آنان کنترل نمی شود .

وی افزود شرکت ارتباطات سیار ایران این کنترل را از محتوای پیامک مشترکانش انجام نمی دهد ومشترکان همراه اول باید از این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند .

اما در این بین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگر این کنترل صورت نمی گیرد چرا تعرفه پیامک لاتین افزایش پیدا کرد تا مشترکان به ارسال پیامک فارسی روی بیاورند این مساله بیانگر این است که محتوای پیامک مشترکان بررسی می شود.

از سویی دیگر در تماسی که نگارنده با مدیر اطلاع رسانی ناجا برقرار کرد اظهار نظر هایی پیرامون کنترل شدن محتوای پیامک و برخی از خط قرمزها عنوان شد و درخواستی برای یک مصاحبه کوتاه با فرمانده انتظامی ناجا یا تهران بزرگ که به طور حتم به این گزارش نمی رسد .

همچنین بهمن ریاحی وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص به خبرنگار ما گفت :ورود به حریم خصوصی افراد تحت هیچ شرایطی و با هیچ ابزاری قانونی نیست حال می خواهد شنود و کنترل پیامک باشد ،یا شکستن درب منزل و…در هرصورت شکستن حریم خصوصی نقض قانون است و مجازاتی را نیز در بر دارد.

وی گفت :ممکن است برخی از کاربران در پیامک هایی که ارسال می کنند توهین به مقدسات و یا برخی الفاظ دیگر را داشته باشند که این مساله نیز دلیلی برای کنترل محتوای پیامک ها و یا شنود مکالمات نمی شود.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد : خط قرمزهایی برای شنود و حتی پیامک وجود دارد که در این بین برخی مشترکان آن را رعایت نمی کنند هرچند که به نظر می رسد با وجود نرم افزاری این کلمات که در خط قرمز وجود دارد در هنگام دریافت حذف می شود با این وجود باز هم ورود به حریم خصوصی کاربران نوعی قانون شکنی است و نباید صورت بگیرد.

182/161

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا