مدیران و سهامداران مخابرات خلاف قانون عمل می کنند

عباس هشی حسابرس و کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ما گفت :بسته شدن نماد مخابرات به گزارش حسلبرس ارتباط ندارد، بلکه اتفاقی که منجر به بسته شدن نماد مخابرات شده است این مساله است که در حساب های مخابرات با تغییر مبنای محاسبات استخراج سود مشاهده شده است که این مهم در گزارش های حسابرس آمده است .
وی افزود :این تغییرات با استاندارد های حسابرس تطبیق نمی کند از این رو تا رفع این مشکل نماد مخابرات بسته می ماند .
این حسابرس تصریح کرد :سودی که مخابرات آن را اعلام کرده است با توجه به عدم استانداردهای حسابرس  قابل تقسیم نیست و طبق قانون بورس اگر سودشرکت یا سازمانی که در بورس است  مطابق با استانداردهای حسابرس نباشد اجازه تقسیم بین سهامداران را ندارد و تنها ابزاری که بورس برای ضمانت اجرایی این کار دارد بستن نماد است .
وی افزود :سهامداران مخابرات ومسوولان شرکت مخابرات معتقدند سودی که از نظر  سازمان بورس و حسابرس غیر واقعی است و بدون رعایت استانداردهای حسابداری و قانون ماده واحده و آیین نامه اجرایی صورتهای مالی  تهیه شده است تقسیم شود که سازمان بورس تا کنون مقاومت کرده است .
هشی افزود :سهامداران مخابرات به عنوان صاحبان مال معتقدند این سود صحیح است و خواستار تقسیم آن هستند و سازمان بورس به عنوان ناظر بازار سرمایه دررعایت حقوق صاحبان سهام تقسیم سود را خلاف قانون می داند و ممانعت به عمل آورده است.چرا که خواسته سهامداران و مسوولان مخابرات خلاف مقررات حاکم بر بازار سرمایه است .
وی در پاسخ به این پرسش که در صورت غیر واقعی بودن سود چرا اجازه برگزاری مجمع داده شد ؟گفت :تشکیل مجمع ودعوت از صاحبان برای رسیدن به تصمیمات  یک ضرورت است و سازمان بورس نمی تواند از برگزاری مجمع ممانعت به عمل آورد ولی در صورتی که تصمیمات گرفته شده در مجمع مطابق با قانون نباشد سازمان بورس با اجرایی شدن آن مخالفت می کند.
وی فزود :در آخر این کش و قوس ها یا سازمان بورس به عنوان ناظر بازار سرمایه و مطابق با قانون اجازه تقسیم سودی که مستند به استاندارد های حسابداری نیست را نمی دهد و نماد را همچنان بسته نگه می دارد و یا اینکه قدرت سهامداران مخابرات با تکیه بر مسوولان این شرکت به سازمان بورس می چربد و نماد بازگشایی می شود .
این حسابرس گفت: تا کنون سازمان بورس با استقلال عملی که از خود نشان داده است و با ضمانت اجرایی قوانین مربوطه پا روی قانون نگذاشته است و تا رفع این مشکلات نماد را بسته نگه داشته است .
182/11                   

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا