کنترل از راه دور ساختمان از طریق تلفن همراه

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علیرضا رضایی مجری طرح گفت: این سیستم بر پایه میکروکنترلرهای AVR طراحی شده و قادر است با استفاده از شبکه تلفن و به وسیله یک تلفن همراه یا خط ثابت، پنج عدد رله پرقدرت را قطع و وصل کرده و بار مصرفی هر یک را از هزاران کیلومتر دورتر کنترل نماید.
وی افزود: اساس کار این سیستم بر پایه تن‏های صوتی است که در ارتباطات تلفنی برای گرفتن شماره بکار می‏رود و با استفاده از این تن‏های صوتی استاندارد می‏توان بی‏نهایت وسیله را از راه دور کنترل کرد که در این پروژه به عنوان نمونه از پنج تن صوتی استفاده شده است.
رضایی تصریح کرد: این سیستم که BMS یا همان کنترل هوشمند ساختمان نام دارد می‏تواند علاوه بر کنترل بخشهای مختلف یک ساختمان با ارائه سیستم‏های همزمان مصرف انرژی را نیز کاهش دهد؛ به طوری که زمانی که یک فرد در مسافرت به سر می‏برد با استفاده از تلفن، موبایل و یا خط اینترنت می‏تواند سیستم امنیتی و یا تأسیسات خانه را فعال کرده، دمای دلخواه را تنظیم کند تا در ساعت خاصی تأسیسات سرمایشی و گرمایش شروع به کار نمایند.
رضایی تصریح کرد: به طور کلی می‏توان کنترل تمامی وسایل مربوط به روشنایی داخل منزل، سیستم آبیاری گیاهان، بازو بسته نمودن شیرهای فلکه مربوط به آب و گاز و تشخیص نشت گاز، کنترل کرکره‏های برقی، چراغها، تابلوهای تبلیغاتی، دوربین‏‏های بی‏سیم و تمامی ادوات برقی مغازه‏ها، کارگاه‏ها و کارخانه‏ها، کنترل و راه‏اندازی وسایل صنعتی از قبیل بالابرهای صنعتی و آسانسور را از طریق این سیستم بر عهده گرفت.
وی خاطر نشان نمود: در خروجی این پروژه 5 عدد رله، 229 ولتی با تحمل جریان 10 آمپر وجود دارد که می‏توان از راه دور و با استفاده از یک تلفن همراه یا خط ثابت خروجی این رله‏ها را کنترل کرد.
161/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا